Mitä tehdä verkkokaupan julkaisun jälkeen?
|

Mitä tehdä verkkokaupan julkaisun jälkeen? – Tarvittavat toimenpiteet

Jokin aikaa sitten tällä sivustolla julkaisimme artikkelin, joka käsitteli verkkokaupan perustamista ja sitä, mitä pitää ottaa huomioon verkkokauppaa perustettaessa.

Tässä artikkelissa käsittelemme niitä asioita, joita pitää ottaa huomioon verkkokaupan julkaisun jälkeen.

Ota meihin yhteyttä, jos haluat responsiivisen verkkokaupan!

Verkkokaupan kehittäminen

Verkkokaupan perustamisen jälkeen alkaa verkkokaupan kehittäminen, sillä verkkokauppa ei ole koskaan valmis. Verkkokaupassa on aina jotain, mitä voi testata, kehittää ja sitä kautta parantaa sekä tehostaa.

Jos et vielä ole ottanut varmuuskopiointia käyttöön, tee se nyt. Ota varmuuskopio vähintään aina ennen kuin teet muutoksia verkkokauppasi lisäosiin tai muihin teknisiin asioihin kuten PHP-versioon.

Varmuuskopiot on tosiaan hyvä olla olemassa, mutta vielä parempi vaihtoehto on luoda verkkokaupallesi kehitysversio. Tämä tarkoittaa verkkokaupastasi otettua kopiota, johon voit tehdä muutoksia ilman, että ne näkyvät varsinaisella sivustollasi. Verkkokaupan kehitysversion voit luoda esimerkiksi verkkokaupan alidomainiin.

Asiakastyytyväisyys

Keskity asiakkaiden tyytyväisyyteen, sillä on tunnetusti kalliimpaa hankkia uusia asiakkaita kuin pitää nykyiset asiakkaasi tyytyväisinä. Miten sitten pidät verkkokauppasi asiakkaat tyytyväisinä?

Asiakaspalvelun pitää vastata yhteydenottoihin nopeasti, auttavasti ja ystävällisesti. Verkkokauppasi palautusprosessi pitää olla selkeä ja mahdollisimman helppo asiakkaalle. Lisäksi verkkokaupan maksutapojen tulee olla monipuoliset, ja sinun täytyy ylipäätään aina tehdä myös se, mitä lupaat. Jos siis lupaat toimittaa kaikki verkkokauppasi tilaukset kahden arkipäivän sisällä tilauksesta, toimita ne siis myös ilmoittamasi ajan kuluessa.

Mielestäni kuitenkin paras tapa pitää asiakkaasi tyytyväisinä on tarjota heille aina vähän enemmän kuin mistä he maksoivat.

Ota tuotearvostelut käyttöön verkkokaupassasi. Tällä tavoin tyytyväiset asiakkaasi pääsevät arvostelemaan verkkokauppasi tuotteita. Tyytyväisten asiakkaiden asiakastyytyväisyys parantaa näin ollen myös verkkokauppasi muiden asiakkaiden ostokokemusta, sillä tuotearvostelut vastaavat usein sellaisiin kysymyksiin, joihin tuotekuvaukset eivät vastaa.

Lue täältä muut syyt, miksi tuotearvostelut ovat tärkeitä verkkokaupassa.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointia ovat kaikki ne keinot, joiden avulla yrität parantaa verkkokauppasi sijoituksia Googlen hakutuloksissa.

Yksi nopea tapa parantaa verkkokauppasi hakukoneoptimointia ovat linkit muilta sivuilta. Yritä saada muilta nettisivuilta linkkejä, jotka osoittavat verkkokauppaasi. Esimerkiksi blogia kirjoittamalla saat enemmän linkkejä sivuillesi. Itse asiassa blogia kirjoittavat yritykset saavat 97% enemmän linkkejä, jotka osoittavat heidän sivuilleen.

Optimoi kuvat, nopeuta sivustoa

Yksi hakukoneoptimoinnin keinoista on sivuston nopeuden optimointi. Nettisivujen nopeus on tärkeää, sillä kukaan meistä ei pidä hitaasti latautuvista nettisivuista. Googlen suositus onkin, että nettisivujen pitäisi latautua alle 1,5 sekunnissa.

Jos verkkokauppasi sivulla on paljon kuvia, se hidastaa sivun latausaikaa, sillä jokaisen kuvan tarvitsee latautua ennen kuin sivua voidaan näyttää kokonaan. Käytä siis aina vain sellaista kuvakokoa kuin tarvitset. Jos tarvitset pienen, esimerkiksi 400×400 pikseliä kokoisen kuvan, on turha ladata verkkokauppaasi alkuperäistä, täysikokoista kuvaa.

Muista myös nimetä kuvat ennen kuin lisäät ne verkkokauppaasi.

Lue täältä ohje kuvakoon muokkaamisesta ja optimoinnista WordPress-verkkosivuja varten.

Lue täältä, miten kirjoitat täydelliset metatiedot hakukoneoptimointia varten.

Testaus, mittarit ja data

Jos et kaikessa kiireessä vielä muistanut ottaa Google Analytics -kävijäseurantaa käyttöön verkkokaupassasi, tee se viimeistään nyt.

Google Analyticsistä saat tiedot esimerkiksi verkkokaupan kävijämäärästä. Tarvitset verkkokaupan kävijämäärää laskeaksesi verkkokaupan keskiostoksen ja verkkokaupan konversioprosentin.

Jotta voit tietää mihin suuntaan verkkokauppasi kehitys kulkee, tulee sinun valita seurattavat mittarit. Niitä voivat olla esimerkiksi tilausten määrä, keskiostos tai verkkokaupan konversioprosentti.

Tässä linkki ohjeeseen, jonka avulla voit lisätä Google Analytics -seurantakoodin WordPress-sivustolle.

Täältä voi lukea, miten voit piilottaa oman IP-osoitteesi Google Analytics -kävijätiedoista.

Keskiostoksen kasvattaminen

Miten verkkokaupan keskiostos lasketaan?

Verkkokaupan keskiostos (AOV eli Average Order Value) lasketaan seuraavalla yksinkertaisella kaavalla:

Myynti / tilausten määrä = keskiostos

Eli jos verkkokauppasi myynti on vuodessa 87 000€ ja tilauksia on 1234 kappaletta, keskiostos verkkokaupassasi on silloin 70,50€.

Voit kasvattaa verkkokauppasi keskiostosta erikoisalennuksilla, lahjapaketoinnilla sekä mahdollistamalla tilauksen maksamisen osamaksulla.

Lue täältä muut parhaat vinkkimme verkkokaupan keskiostoksen kasvattamiseen.

Konversioprosentin parantaminen

Miten verkkokaupan konversioprosentti lasketaan?

Kun puhutaan verkkokaupan konversioprosentista, tarkoitetaan yleensä sitä prosenttiosuutta verkkokaupan kävijöistä, jotka ostavat jotain. Konversio voi tarkoittaa myös jotain muuta lukua kuten sitä, kuinka moni kävijöistä tilaa uutiskirjeesi.

Verkkokaupan konversioprosentin saa siis jakamalla ostojen määrän vierailijoiden määrällä. Esimerkiksi jos verkkokaupassasi on kuukauden aikana 123 ostoa ja kävijöitä 4200, on konversioprosentti tällöin noin 2,93%.

Voit parantaa verkkokauppasi konversioprosenttia esimerkiksi exit pop-upilla, ikuisella ostoskorilla, nopeammalla verkkokaupalla sekä live chatilla.

Lue täältä lisää keinoja verkkokaupan konversioprosentin parantamiseen.

Markkinointi

Harva, jos mikään uusi verkkokauppa myy tarpeeksi ilman minkäänlaista markkinointia. Tästä syystä sinun kannattaakin miettiä markkinointisuunnitelmaasi mielellään jo verkkokaupan perustamisen yhteydessä.

Markkinoida voit niin sähköisesti kuin perinteisilläkin keinoilla. Digimarkkinointia ovat esimerkiksi Google-mainonta, some-mainonta ja sähköpostimarkkinointi. Perinteisen markkinoinnin keinoja ovat esimerkiksi lehtimainokset, käyntikortit ja esitteet.

Lue lisää digitaalisen markkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin eroista täältä.

Google-mainonta

Jos haluat mainostaa Googlessa, tilaa meiltä Google Ads -hakusanamainonnan paketti.

Mainonta sosiaalisessa mediassa

Oletko jo päättänyt, missä sosiaalisen median kanavissa aiot verkkokauppaasi mainostaa? Luo haluamiisi sosiaalisen median kanaviin tili yrityksellesi. Voit myös halutessasi ulkoistaa tämän palvelun meille, jolloin luomme sinulle tilit haluamiisi sosiaalisen median kanaviin sekä lisäksi luomme profiili- ja kansikuvat juuri optimaalisessa kuvakoossa.

Muista aina luoda sosiaalisen median tili yrityksellesi, älä itsellesi. Facebookissa voit luoda yritystilin näillä ohjeilla.

Uutiskirjeet

Kun sinulla on tarpeeksi paljon uutiskirjeen tilaajia, sähköpostimarkkinointi on tehokas markkinoinnin keino myyntiä vauhdittamaan. Tästä syystä kerää alusta asti verkkokauppasi kävijöistä uutiskirjeen tilaajia.

Tee uutiskirjeen tilaaminen mahdollisimman helpoksi ja lähetä uutiskirjeen tilaajille automaattinen tervetuloviesti.

Löydät täältä vaihtoehtoisia sähköpostimarkkinoinnin ohjelmia Mailchimpin tilalle.

Sisällöntuotanto

Varmasti tiedät sen vanhan sanonnan, jonka mukaan sisältö on kunkku (eng. content is king). Tämä tarkoittaa sitä, että Google ja muut hakukoneet arvostavat uutta sisältöä. Juurikin siitä syystä sinun tulisi luoda uutta sisältöä verkkokauppaasi!

Saat luotua uutta sisältöä esimerkiksi lisäämällä uusia tuotteita verkkokauppaasi.

Voit aina parannella tuotekuvaustekstejä lisäämällä niihin enemmän tekstiä. Video on hyvä tapa parantaa tuotekuvausta.

Myös blogin aloittaminen on hyvä tapa luoda sisältöä verkkokauppaasi. Uuden sisällön ansiosta voit myös saada enemmän kävijöitä verkkokauppaasi. Yritykset, jotka kirjoittavat blogia, saavat 55% enemmän kävijöitä sivuilleen kuin yritykset, jotka eivät kirjoita blogia.

Lue täältä, miksi jokaisen yrityksen tulisi kirjoittaa blogia.

Lue täältä blogiartikkelien hakukoneoptimoinnista.

Yhteenveto

Verkkokaupan perustamisen jälkeen kannattaa huomioida ainakin nämä asiat:

  • Verkkokaupan kehittäminen
  • Asiakastyytyväisyys
  • Hakukoneoptimointi
  • Testaus, mittarit ja data
  • Keskiostoksen kasvattaminen
  • Konversioprosentin parantaminen
  • Markkinointi
  • Sisällöntuotanto

Jos haluat apua verkkokaupan kehittämisessä, ole meihin yhteydessä. Kehitämme verkkokaupastasi entistä asiakasystävällisemmän ja sitä kautta myyvemmän!

TILAA UUTISKIRJEEMME

Saat ensimmäisten joukossa tiedot uusimmista artikkeleista, jotka ovat täynnä vinkkejä!

Voit perua uutiskirjeen tilauksen milloin tahansa.