Näin parannat verkkokaupan konversioprosenttia, osa 1

Näin parannat verkkokaupan konversioprosenttia, osa 1

Jos sinulla on verkkokauppa, tavoitteesi on aina myydä enemmän. Tämän artikkelin avulla parannat verkkokauppasi konversioprosenttia.

Verkkokaupan liikevaihdon kasvattamiseen on karkeasti neljä tapaa:

  1. Hanki lisää kävijöitä verkkokauppaan
  2. Kasvata verkkokaupan keskiostosta
  3. Paranna verkkokaupan konversiota
  4. Saa asiakkaat tilaamaan useammin

Aiemmin Suomen hakukonemestarit -blogissa on käsitelty kaksi ensimmäistä tapaa verkkokaupan liikevaihdon kasvattamiseen. Tämä artikkeli keskittyy kohtaan kolme eli verkkokaupan konversioprosentin parantamiseen.

Miten lasketaan verkkokaupan konversioprosentti?

Kun puhutaan verkkokaupan konversioprosentista, tarkoitetaan yleensä sitä prosenttiosuutta verkkokaupan kävijöistä, jotka ostavat jotain. Konversio voi tarkoittaa myös jotain muuta lukua kuten sitä, kuinka moni kävijöistä tilaa uutiskirjeesi.

Verkkokaupan konversioprosentin saa siis jakamalla ostojen määrän vierailijoiden määrällä. Esimerkiksi jos verkkokaupassasi on kuukauden aikana 123 ostoa ja kävijöitä 4200, on konversioprosentti tällöin noin 2,93%.

Paljonko verkkokaupan konversioprosentti on keskimäärin?

Verkkokauppojen keskimääräinen konversioprosentti vaihtelee aloittain, mutta yleisesti sanotaan, että keskimäärin verkkokaupan konversioprosentti on 1-4 prosentin luokkaa. Konversioprosentti vaihtelee myös sen mukaan, mitä laitetta käytetään.

Sinun ei kannata huolehtia siitä, paljonko verkkokauppojen konversioprosentti on keskimäärin. Keskity vain ja ainoastaan siihen, että saat parannettua oman verkkokauppasi konversioprosenttia jatkuvasti. Tämän artikkelin vinkeillä pystyt siihen varmasti!

Miten sitten saadaan parannettua verkkokaupan konversioprosenttia?

Paranna nopeutta

Jos verkkokauppa on hidas, potentiaalinen asiakas jättää ostokset tekemättä. Verkkokaupan hitaus on yksi suurimmista syistä, miksi asiakas hylkää ostoskorin.

On tunnettu fakta, että nopeat verkkokaupat konvertoivat paremmin. Nopeus on jopa yksi Googlen parametreista, joilla hakukonejätti laittaa verkkosivut järjestykseen hakutulossivulla.

Onko verkkokaupallasi oma palvelin vai onko se asennettu webhotelliin? Jos verkkokaupassasi on paljon kävijöitä, kannattaa vuokrata oma palvelin. Pienemmälle verkkokaupalle riittää hyvin webhotelli.

Jos verkkokauppasi on hidas, kompressoi ensiksi kuvat ja asenna välimuistituslisäosa WordPress-sivustolle. Teemme mm. nämä toimenpiteet, kun tilaat meiltä hakukoneoptimoinnin.

Pienennä hylättyjen ostoskorien määrää

Jopa seitsemän asiakasta kymmenestä hylkää ostoskorinsa.

Forresterin tutkimuksen mukaan 88% asiakkaista on hylännyt ostoskorinsa vähintään kerran. Tutkijat pitivät ison lukeman syynä kuluttajien valveutuneisuutta; kun kuluttajat tulevat kokeneemmiksi verkkokauppojen käyttäjiksi, he vertailevat hintoja eri verkkokauppojen välillä vielä ostoskori ja kassa-sivulla ollessaan.

Toisissa tutkimuksissa on puolestaan löydetty viitteitä siitä, kuinka verkkokauppa-asiakkaat hylkäävät ostoskorinsa, koska he järkyttyvät toimituskuluista.

Ota käyttöön automaattiset viestit ostoskorinsa hylänneille. Jos käytössäsi on WordPress-verkkokauppa, ole meihin yhteydessä ja autamme sinua.

Videota kehiin

Kuvat ovat hyviä tuotesivuilla, mutta video on vielä parempi. Videot tuotekuvauksissa ovat tulevaisuutta.

Kuvilla on omat rajoituksensa, mutta video on seuraava askel kohti sitä, että verkkokauppa-asiakas pystyisi itse koskettamaan tuotetta.

Jos verkkokaupassasi ei vielä ole videoita tuotekuvauksissa, kokeile niiden käyttöä muutamien tuotteiden kohdalla ja katso kuinka paljon ne vaikuttavat.

Live chat

Chatin tarjoaminen verkkokaupassa parantaa konversioprosenttia. Olettaen, että chatin asiakaspalvelija on asiantunteva, palveleva ja paikalla silloin, kun asiakas apua tarvitsee.

Live chat verkkokaupassasi parantaa asiakkaan luottamusta verkkokauppaasi kohtaan ja kasvattaa konversioprosenttia.

Parempi haku

Onhan verkkokaupassasi haku-toiminto? Jos ei, ota se käyttöön. Mitä nopeammin kävijä löytää haluamansa tuotteen, sitä todennäköisemmin hän ostaa verkkokaupastasi.

Mitä isompi verkkokauppa sinulla on, sitä tärkeämpää on haku-toiminnon rooli. Noin 30% verkkovierailijoista käyttää haku-toimintoa, kertoo Econsultancy. Myöskin se on hyvä muistaa, että haku-toimintoa käyttävät vierailijat ostavat useammin kuin vierailijat, jotka käyttävät normaalia menu-navigaatiota.

Näytä haun yhteydessä tuote-ehdotuksia, sillä ne parantavat verkkokaupan konversioprosenttia.

Responsiivisuus

Puolet kaikesta internetin käytöstä tulee mobiililaitteilta. Tästä syystä verkkokauppasi on pakko olla responsiivinen eli toimittava yhtä hyvin kaikilla eri laitteilla.

Myös verkkokauppasi valikot on toimittava hyvin mobiililaitteilla. Jos verkkokaupassasi on paljon sivuja, ja valikkosi on täynnä alasvetovalikoita, tee mobiililaitteille oma valikko, jossa on vähemmän sivuja.

Kaikki tekemämme verkkokaupat ja kotisivut ovat responsiivisia, joten voit olla huoletta jos tilaat uuden verkkokaupan meiltä.

Kiire myy

Sinun on vakuutettava verkkokauppasi asiakas ostamaan tuote, mikä onnistuu luomalla asiakkaalle kiireen tuntua. Jotkut verkkokaupat käyttävät CTA-painikkeissaan ”Osta nyt” tai ”Osta heti” tyyppisiä termejä, mutta se ei vielä riitä.

Muutama hyvä tekniikka kiireen luomiseksi:

  • Aikarajoitettu tarjous

Jos asiakas ostaa esimerkiksi tunnin sisällä, saa hän ilmaisen toimituksen tai ilmaisen tuotteen kaupan päälle.

  • Varasto vähissä

Näytä tuotteiden vähissä olevat varastosaldot tuotesivulla. Kerro, että tuote on loppumassa pian varastosta, joka kannustaa asiakasta ostamaan tuotteen heti tai he jäävät ilman tuotetta.

Vähissä oleva varastosaldo ilmaisee, että tuote on suosittu ja koska muutkin ostavat sitä, asiakas ajattelee, että tuotteen täytyy olla hyvä.

  • Tilaa ennen tiettyä kellonaikaa

Yksi hyvä tapa luoda kiireen tuntua on näyttää kellonaika, jota ennen asiakkaan pitää tilata, että tuote lähetetään vielä saman päivän aikana.

Tässä Discshopin hyvä esimerkki (katso kuvan oikea yläkulma):

Optimoinnilla parempia kävijöitä

Mistä liikenteenlähteestä kävijät tulevat verkkokauppaasi? Käykö verkkokaupassasi oikeat ihmiset? Mille hakusanoille olet verkkokauppaasi optimoinut?

Verkkokaupan konversioprosenttiin vaikuttaa luonnollisesti kävijöiden laatu eli se, millaisia kävijöitä verkkokauppaasi tulee. Ovatko verkkokauppaasi tulevat ihmiset varmasti kiinnostuneita tuotteistasi vai houkutteletko vääränlaisia kävijöitä?

Jos verkkokauppaasi tuleva uusi kävijä ei löydä verkkokaupastasi sitä tuotetta, jota hän etsii, hän lähtee sivustolta.

Optimoi verkkokauppasi oikeille hakusanoille, jotta sen löytävät ne ihmiset, jotka todella ovat verkkokaupastasi kiinnostuneita. Jos et optimoi verkkokauppaasi, kävijöiden laatu on alhainen – ja niin on myöskin verkkokauppasi konversioprosentti.

Paranna luottamusta

Yhteystietojesi näkyminen verkkokaupassasi tuntuu pieneltä asialta, mutta erityisesti tuntemattomille verkkokaupoille tämä on tärkeä asia. Kun puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi ovat selkeästi esillä verkkokaupassasi, parantaa se asiakkaan luottamusta verkkokauppaasi kohtaan.

Luottamuksen puute on asia, joka estää kaupan useimmiten. Tästä syystä tee kaikkesi, jotta verkkokauppasi on luotettava!

Muista asentaa SSL-sertifikaatti verkkokauppaasi. Se salaa yhteyden verkkokauppasi kävijän ja palvelimen välillä. Kun muodostettu yhteys on salattu, ulkopuoliset eivät pääse vakoilemaan asiakkaidesi luottokorttitietoja.

Jos haluat SSL-sertifikaatin verkkokauppaasi, ole meihin yhteydessä

Myös live chat sekä oikeinkirjoitus parantavat asiakkaan luottamusta verkkokauppaasi kohtaan.

Tuotearvostelut näkyviin

Tuotearvostelut verkkokaupassa parantavat asiakkaan luottamusta ja sitä kautta konversioprosenttia.

Positiivinen tuotearvostelu vaikuttaa jopa 90 prosenttiin kuluttajista, ja 70 prosenttia kuluttajista lukee tuotearvostelut verkkokaupassa ennen ostamista. Ota siis verkkokaupassasi tuotearvostelut käyttöön!

Tuotearvostelut nostavat tuotteen myyntiä keskimäärin 18%, ja ne myös parantavat verkkokaupan hakukoneoptimointia monella tavalla.

Älä missään nimessä poista negatiivisia arvosteluja, koska ihmiset luottavat tuotearvosteluihin enemmän jos seassa on myös muutama negatiivinen arvio.

Nopea toimitus

Pitkät toimitusajat tappavat verkkokaupan konversioprosentin.

Kun verkkokaupasta tilaa tavaraa, sen olettaa saapuvan muutaman arkipäivän sisällä tai korkeintaan viikossa. Asiakkaat ovat kärsimättömiä, joten tarjoa verkkokaupassasi nopeaa toimitusta parantaaksesi konversioprosenttia.

Lyhyemmät lomakkeet

Oletko optimoinut verkkokauppasi lomakkeet? Etenkin kassa-sivun lomakkeen optimointi on tärkeää.

Testaa, että ostoprosessi verkkokaupassasi on mahdollisimman selkeä. Älä kysy liikaa tietoja, ainoastaan pakolliset tiedot. Mitä enemmän lomakkeessa on kohtia, sitä useammin lomakkeen täyttäminen jätetään kesken.

Pidä myös huoli, että kassa-sivusi lomake on hyvin ymmärrettävä ja tarjoa ohjeita, jos asiakas sellaisia tarvitsee.

Tutki kävijäseurannasta kassa-sivulla keskimäärin vietetty aika tai ota heatmap eli lämpökartta käyttöön, jotta näet miten kassa-sivusi toimii.

Muista, että ihmiset eivät yleensäkään halua antaa luottokorttinsa tietoja, joten älä tee heidän oloaan epämukavaksi ja pakota heitä lähtemään verkkokaupastasi ennen ostoksien ostamista.

Optimoi osastot

Oletko miettinyt, missä järjestyksessä verkkokauppasi osastot esitetään? Verkkokaupan osastosivut voi helposti unohtaa optimoida.

Monessa verkkokaupassa tuoteosastot ovat aakkosjärjestyksessä, mutta se ei välttämättä olekaan paras ratkaisu konversion kannalta. Testaa, mikä toimii parhaiten sinun verkkokaupassasi.

Testaa myös kumpi on parempi: esittää osastosivulla tuotteet ruudukkona vai listana. Ja kuinka monta tuotetta kannattaa esittää vierekkäin, jotta tuotekuva pysyy tarpeeksi isona.

Laadukkaat tuotekuvat

Olet saanut verkkovierailijan menemään tuotesivulle. Huonot kuvat säikäyttävät potentiaalisen asiakkaan nopeasti pois verkkokaupastasi.

Koska verkkokaupassa asiakas ei pääse hypistelemään tuotetta käsissään, hän haluaa nähdä tuotteen mahdollisimman monesta kulmasta tuotetta zoomaillen.

Laadukkaat tuotekuvat parantavat verkkokaupan konversiota. Jos käytät verkkokaupassasi samoja kuvia kuin kaikki muutkin toimialasi verkkokaupat, hylkää ne ja ota itse paremmat kuvat tai ulkoista verkkokaupan sisällöntuotanto ammattilaiselle.

Miten sitten parannat tuotekuviasi?

  • Isommat kuvat

Lataa verkkokauppaasi isompikokoisia, laadukkaita kuvia, joita pystyy tarkasti zoomaamaan.

  • Enemmän kuvia

Yksi kuva per tuote ei riitä, vaan lisää verkkokauppaasi useampia kuvia. Mitä enemmän kuvia, sitä parempi! Vaikka jokainen verkkokauppasi kävijä ei katsoisikaan kaikkia kuvia, on niitä silti hyvä olla.

  • Tuote käytössä

Ota kuvia tuotteesta käyttötarkoituksessaan.

——-

Artikkeli jatkuu toisessa osassa. Voit lukea sen täältä.

Jos haluat uuden verkkokaupan tai meidän parantelevan nykyistä verkkokauppaasi, ota meihin yhteyttä.

Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.
Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.

Artikkelin kirjoittaja:

Miikka Joki

Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.

Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.

miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi

Puh. 044 239 6296

*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.

Heräsikö kysyttävää?

Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.