Täydellisten metatietojen kirjoittaminen hakukoneoptimointia varten
Hakukoneoptimointiin liittyviä kysymyksiä on paljon, mutta usein monet niistä liittyvät täydellisen metakuvauksen ja meta-otsikon kirjoittamiseen.
Tässä artikkelissa avaan sitä, mitä ovat metatiedot eli meta-otsikko ja metakuvaus. Mitä niiden kirjoittamisessa kannattaa ottaa huomioon ja miten metatiedot vaikuttavat Googlen hakutulosten sijoituksiin.
Mikä on meta-otsikko?
Meta-otsikko on HTML-elementti, joka määrittää kunkin nettisivun otsikon.
Tässä yksi satunnainen esimerkki Googlen hakutuloksista, kun tein haun ”kannettava tietokone”:
Meta-otsikkoa käytetään esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa ja sosiaalisen median julkaisuissa, kun jaat nettisivujen linkin.
Otetaan toinen esimerkki meta-otsikosta:
Kuvassa Powerin Kannettavat tietokoneet -sivulta otettu esimerkki lähdekoodista, josta näemme, että sivun otsikko on:
Kannettavat tietokoneet – Power.fi
Meta-otsikko näkyy myös Internet-selaimissa faviconin oikealla puolella.
Lue täältä ohje, miten voit lisätä faviconin WordPress-sivustollesi.
Näin kirjoitat hyvän meta-otsikon
- Lisää avainsana otsikkoon, mieluiten ensimmäiseksi sanaksi
- Pidä meta-otsikko max 50-60 merkin pituisena
- Vältä isoilla kirjaimilla eli capseilla kirjoitettuja otsikoita
- Jokaisella sivulla tulisi olla uniikki meta-otsikko
- Yritä kuvata mahdollisimman hyvin sitä, mitä sivulta löytyy, kun linkkiä klikataan hakutuloksissa tai muualla netissä. Eli kirjoita aina ensisijaisesti asiakkaalle, eikä hakukoneille
- Tärkein sisältö alkuun, koska hakukoneet saattavat näyttää vain osan tekstistä
- Älä liioittele avainsanojen kanssa
Kun alat kirjoittamaan sivun meta-otsikkoa, pyri miettimään sellainen otsikko, joka mahdollisimman hyvin kuvaisi sivun sisältöä. Eli esimerkiksi, jos olet jollakin tietylla sivulla kirjoittanut ainoastaan hiusten värjäyksestä, lisää ”hiusten värjäys” -avainsana otsikon alkuun (ilman lainausmerkkejä). Sivun tärkein avainsana kannattaa sijoittaa meta-otsikon alkuun siitä syystä, että hakukoneet eivät aina näytä sivun otsikkoa kokonaisuudessaan.
Yksi yleisimmin kysytyistä kysymyksistä meta-otsikkoon liittyen on: ”Kuinka pitkä meta-otsikon tulisi olla?”
Vaikka meta-otsikolle ei ole olemassa tarkkaa merkkirajoitusta, kannattaa meta-otsikko pitää noin 50-60 merkin pituisena. Oikeasti rajoittavana tekijänä meta-otsikon esittämisessä toimii se pikselimäärä, joka kirjaimista muodostuu. Tästä syystä kannattaa välttää isoilla kirjaimilla kirjoittamista, koska ne vievät enemmän tilaa otsikosta kuin tavalliset kirjaimet.
Muista myös, että jokaisella verkkosivujesi alasivulla tulisi olla ainutlaatuinen meta-otsikko. Älä siis kopioi samaa meta-otsikkoa joka sivulle. Tällä tavoin myös vähennät duplikaattisisällön määrää sivuillasi. Lue halutessasi täältä lisää hakukoneoptimoinnin yleisimmistä virheistä, kuten duplikaattisisällöstä ja siitä, miksi se on ongelma hakukoneoptimointia ajatellen.
Vaikkakin avainsanat ovat tärkeitä, älä ylikäytä niitä. Hakukoneet ymmärtävät eri sanojen taivutusmuodot, joten avainsanasi jokaista eri muunnosta ei tarvitse meta-otsikkoon lisätä. Itseasiassa avainsanojen liiallinen käyttö vain johtaa huonoon käyttäjäkokemukseen, mikä puolestaan heikentää sivustosi hakukoneoptimoinnin tasoa.
Mitä tarkoittaa metakuvaus?
Metakuvaus on tekstinpätkä, joka on ikään kuin lyhyt tiivistelmä siitä, mitä kyseiseltä nettisivulta löytyy.
Hakukoneet näyttävät metakuvauksen meta-otsikon alapuolella hakutuloksissa. Metakuvaus näkyy myös usein sosiaalisen median julkaisujen yhteydessä, jos olet jakanut nettisivun linkin.
Otetaan toinen esimerkki metakuvauksesta:
Gigantin sivujen lähdekoodista näkyy, että Kannettavat tietokoneet -sivun metakuvaus on tällainen:
Kannettavat tietokoneet löydät parhaaseen hintaan Gigantin laajasta valikoimasta. Läppäreitä verkosta ja kivijalkamyymälöistä. Tutustu!
Näin kirjoitat hyvän metakuvauksen
- Lisää avainsana tai -sanat metatietoihin, mutta älä kuitenkaan ylikäytä avainsanoja
- Optimaalinen pituus metakuvaukselle on noin 150-160 merkkiä
- Lisää CTA metakuvaukseen
- Kirjoita ainutlaatuinen metakuvaus jokaiselle sivulle
- Lisää tärkein sisältö kuvauksen alkuun
- Tuo metakuvauksessa esille yrityksesi kilpailuetu
”Miten kirjoitan täydellisen metakuvauksen? Kuinka pitkä metakuvauksen tulisi olla?” Nämä ovat yleisiä kysymyksiä, joihin saat vastauksen seuraavassa.
Google on kokeillut eri pituisia metakuvauksia ja edelleenkin metakuvaustekstin merkkimäärä vaihtelee ajoittain. Kuitenkin on huomattu, että metakuvauksen merkkimäärän ei kannattaisi olla paljoa yli 150 merkkiä. Joskus Google saattaa näyttää jopa 300 merkkisen metakuvauksen, mutta useimmiten kuvauksen merkkimäärä on noin 150. Ei kannata siis niinkään keskittyä merkkimääriin, vaan siihen, että yrität kuvailla mahdollisimman hyvin sen, mitä verkkovierailija löytää, kun hän klikkaa linkkiäsi hakutuloksissa tai muualla netissä.
Metakuvauksen tulisi olla ainutlaatuinen jokaisella sivulla. Älä siis kopioi samaa metakuvausta jokaiselle sivulle. Yritä myös kirjoittaa omilla sanoilla mitä sivulta löytyy, äläkä vain tyydy kopioimaan jotain tekstinpätkää sivulta metakuvausta varten. Tuo esimerkiksi metakuvauksessa esille yrityksesi kilpailuetu eli ne asiat, missä yrityksesi on parempi kuin muut.
Lisää toimintakehoite eli CTA (Call to action) metakuvaukseen. Esimerkkejä toimintakehoitteesta ovat ”Ota yhteyttä”, ”Tilaa heti”, ”Klikkaa tästä”, ”Lue lisää” ja niin edelleen. Toimintakehoituksen tarkoituksena on saada verkkovierailija tekemään jokin haluttu toiminto, tässä tapauksessa klikkaamaan sivustosi linkkiä.
Samoin kuin meta-otsikon kanssa myös metakuvauksen tärkein sisältö kannattaa sijoittaa kuvauksen alkuun, koska hakukoneet eivät aina näytä koko tekstiä. Avainsana tai avainsanoja on hyvä lisätä metakuvaukseen, mutta kirjoita aina ensisijaisesti asiakkaillesi, äläkä hakukoneille. Älä siis vain listaa kaikkia avainsanojasi putkeen vaan yritä kirjoittaa yksi mielenkiintoinen lause. Avainsanoissa on sekin hyvä puoli, että Google boldaa eli lihavoi sen sanan tai sanat, jolla hakutuloskysely on tehty. Aiemmissa kuvissa hain Googlesta hakusanalla ”kannettava tietokone”, ja se on siitä syystä metakuvauksessa lihavoitu.
Lue lisää: Google päivitti metakuvauksen ohjeen
Miksi metatiedot ovat tärkeitä?
Nyt tiedät mitä metatiedot ovat, mutta miksi ne ovat tärkeitä?
Metatiedot eli meta-otsikko ja metakuvaus eivät suoranaisesti vaikuta Googlen algoritmissä hakutulosten järjestykseen, mutta metatietojen optimoinnin avulla on mahdollista parantaa yrityksesi hakutulosten klikkausprosenttia eli CTR:ää (Click through rate).
Kirjoittamalla mielenkiintoiset metatiedot, saat siis enemmän klikkauksia hakutuloksista eli saat enemmän kävijöitä verkkosivuillesi. Ja mitä enemmän saat kävijöitä sivuillesi, sitä suurempi mahdollisuus sinulla on vakuuttaa kävijät yrityksesi palveluista ja tuotteista.
—
Jos sinulle jäi kysyttävää metatiedoista tai hakukoneoptimoinnista yleensä, niin ole meihin yhteydessä.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.