Verkkokaupan perustaminen
|

Verkkokaupan perustaminen – Mitä pitää ottaa huomioon?

Verkkokauppoja on perustettu paljon koronaviruspandemian aikana. Tästä syystä kirjoitimme tähän artikkeliin pienen ohjeen siitä, mitä verkkokaupan perustamisessa kannattaa ottaa huomioon, jotta verkkokaupan perustaminen käy helposti.

Liikeidea

Kaikki lähtee siitä, että sinulla on liikeidea. Eli mitä aiot myydä, mihin ja kenelle.

Intohimo omaa yritystä ja tuotteita kohtaan on melkeinpä pakollista, jotta jaksat jatkaa toimintaa vaikeampien aikojen läpi. Valitse siis sellaisia tuotteita, johon sinulla on intohimoa ja jolloin luonnollisesti tiedät kyseisestä asiasta paljon. Tuotetietämys auttaa sinua kirjoittamaan muita parempia tuotekuvauksia.

Mieti jo ennakkoon, mihin maihin aiot tilauksia toimittaa. Tee vertailua eri toimittajien välillä ja sen jälkeen tee tarvittavat sopimukset, joilla saat varmistettua toimitukset kaikkiin haluamiisi maihin.

Mieti myös, miten aiot erottua kaikista muista verkkokaupoista. Mikä on se erityinen asia, jonka takia kuluttaja ostaa sinun verkkokaupastasi eikä jostain muualta?

Kohderyhmä

Ennen kuin perustat verkkokaupan, tulee sinulla olla mietittynä yrityksesi kohderyhmä eli potentiaaliset asiakkaat mahdollisimman tarkkaan. Aloita vaikka siitä, että myytkö suoraan kuluttajille vai toisille yrityksille.

Mitä tarkemmaksi saat rajattua kohderyhmän, sitä paremmin kohderyhmä voidaan ottaa huomioon verkkokaupan ulkoasun suunnittelussa ja markkinoinnissa.

Verkkokaupan visuaalinen ilme

Verkkokaupan ja kotisivujen värimaailma

Verkkokaupan visuaalinen ilme kannattaa suunnitella niin, että se toimii mahdollisimman hyvin yrityksesi kohderyhmän kanssa. Lue täältä, mitä verkkokauppasi tai kotisivujesi värit kertovat asiakkaillesi.

Hyvä keino visuaalisen ilmeen suunnitteluun on tutkia kilpailjoiden verkkokauppoja ja katsoa, mistä pidät niissä ja mistä et pidä.

Muista responsiivisuus, kun suunnittelet verkkokauppaa, sillä nykyään mobiililaitteilla selataan enemmän nettiä kuin pöytäkoneilla. Responsiivinen ulkoasu verkkokaupassa tarkoittaa sitä, että verkkokauppa skaalautuu automaattisesti käytettävän laitteen mukaan. Eli tuli verkkovierailija sivustollesi millä tahansa laitteella, hän näkee aina sisällön joutumatta zoomailemaan sivujasi.

Meiltä voit tilata yrityksellesi laadukkaan verkkokaupan, joka on luotu nimenomaan yrityksesi kohderyhmää ajatellen. Teemme responsiivisia ja hakukoneystävällisiä WooCommerce-verkkokauppoja. Tässä yksi esimerkki responsiivisesta verkkokaupasta:

Palvelintila ja domain

Webhotelli vai oma palvelin? Pienyrityksille webhotelli on oikea ratkaisu, isompaa kävijämäärää varten on hyvä olla oma palvelin. Kun tilaat kuukausimaksullisen verkkokaupan meiltä, saat tarvitsemasi palvelintilan palvelun mukana. Muita verkkokauppoja varten voit tilata meiltä haluamasi palvelintilan.

Domain eli www-osoite on se osoite, johon tuleva verkkokauppasi rakennetaan. Hyvä domain-nimi on sellainen, joka jää mieleen. Jos onnistut löytämään vapaan domainin, jossa on yrityksesi toimialaan liittyvä avainsana, niin hienoa. Tämä ei kuitenkaan ole pakollista.

Tarkista Viestintäviraston sivuilta, onko haluamasi .fi domain vapaana. Jos tilaat verkkokaupan meiltä, varaamme haluamasi domainin puolestasi!

Verkkokauppa-alusta

WooCommerce on Suomen suosituin verkkokauppa-alusta.

WooCommerce-verkkokauppa rakennetaan suositulla WordPress-julkaisujärjestelmällä, jolla jo yli kolmannes kaikista maailman nettisivuista on tehty.

WooCommerce on skaalautuva vaihtoehto, etkä ole toimittajaloukussa. Eli voit siirtää verkkokauppasi tuotteet toiselle verkkokauppa-alustalle, jos niin haluat.

Kaikki meidän tekemät verkkokaupat on tehty WooCommercella. Eli jos tarvitset ammattilaisen apua WooCommerce-verkkokauppoihin liittyen, niin ole meihin yhteydessä.

Rahoitus

Onko sinulla verkkokaupan perustamiseen ja markkinointiin tarvittava raha jo olemassa?

Rahoituksen voit järjestää esimerkiksi omilla säästöillä ja tulorahoituksella. Liian kovia myyntitavoitteita ei kannata verkkokaupan ensimmäiselle vuodelle kuitenkaan asettaa.

Rahoitusta saat haettua myös sijoittajilta sekä lainaa pankista tai Finnveralta.

Maksutavat

Yksi suurimmista syistä verkkokaupan ostoskorin hylkäämiseen on se, ettei verkkokaupassa ole tarpeeksi maksutapoja. Lue lisää yleisimmistä syistä ostoskorin hylkäämiseen täältä.

Joku haluaa aina maksaa ostoksensa verkkopankin kautta, toinen luotolla ja kolmas PayPalin kautta. Jos potentiaalinen asiakas ei löydä haluamaansa maksutapaa, hän hyvin todennäköisesti hylkää ostoskorinsa.

Pidä siis huoli, että verkkokaupassasi on mahdollisimman kattavat maksutavat.

Jos tilaat verkkokaupan meiltä, voimme tehdä maksutapojen sopimuksen puolestasi.

Toimitustavat

Posti, Matkahuolto, DHL vai joku muu?

Vertaile eri toimijoita ja valitse sellaiset toimitustavat, joilla saat lähetettyä tilaukset kaikkiin niihin maihin, joihin toimitat.

GDPR ja tietosuojaseloste

GDPR tulee sanoista General Data Protection Regulation. Yleisemmin GDPR tunnetaan nimellä yleinen tietosuoja-asetus. Se on henkilötietojen käsittelyä sääntelevä laki, jota alettiin soveltaa kaikissa EU-maissa keväällä 2018.

Lisätietoja GDPR:stä saat täältä.

Verkkokaupastasi tulee löytyä tietosuojaseloste, josta selviää, miten henkilötietoja käsitellään ja kenen toimesta. Lue lisää täältä.

Palautusehdot sekä muut maksu- ja toimitusehdot

Maksunvälittäjät edellyttävät, että verkkokaupastasi löytyvät maksu- ja toimitusehdot, jotka sisältävät kattavat tiedot myös reklamaatioiden, palautusten ja perumisten hinnastosta sekä menettelystä.

Lisätietoa peruuttamisoikeudesta löydät täältä.

Yrityksen tarina

Tämän artikkelin alussa oli kysymys siitä, miten aiot erottua muista verkkokaupoista ja mikä on se erityinen asia, jonka takia kuluttaja ostaa sinun verkkokaupastasi eikä jostain muualta.

Yrityksen tarinaa voit käyttää erottavana tekijänä muista. Toisilla verkkokaupoilla ei ole näkyvissä yrityksen perustajista, taustasta tai historiasta mitään tietoja.

Kerro asiakkaillesi rohkeasti yrityksesi tarina, jolla erotut muista verkkokaupoista!

Kuvituskuvat

Verkkokauppaa varten tarvitsee vähintään muutaman kuvituskuvan. Usein nämä kuvituskuvat ovat koko sivun levyisiä.

Verkkokaupan kuvituskuvia voit etsiä ilmaisista kuvapankeista, ottaa kuvat itse tai tilata valokuvaaja ottamaan kuvat puolestasi.

Tuotekuvat ja tekstit

Tuotekuvat verkkokaupassa tulee olla mahdollisimman laadukkaita. Tuotekuvia pitäisi myös olla enemmän kuin yksi. Voit esimerkiksi lisätä tuotekuvat verkkokauppaan tuotteen etuosasta, sivulta ja takaa. Voit myös käyttää videokuvaa apunasi tai antaa asiakkaalle mahdollisuuden liikuttaa kuvaa 360 astetta.

Jos et itse halua tai pysty ottamaan tuotekuvia, voit tilata tuotekuvauksen meiltä.

Tuotekuvaukset ovat jokaisen verkkokaupan kenties tärkein asia. Jokainen ostava asiakas lukee tuotekuvauksen. Tuotekuvaus pitää olla huomiota herättävä, informoiva ja etenkin myyvä. Kuvaile, selitä ja kerro hyödyistä.

Yksi suurimmista virheistä tuotekuvauksia kirjoitettaessa on, että ne ovat yksinkertaisesti liian lyhyitä. Jos myyt esimerkiksi sadan euron hintaista tuotetta, ei tuotekuvauksena voi olla ainoastaan yksi lyhyt rivi tekstiä.

Mitä verkkokaupan julkaisun jälkeen?

Tämä aihe vaatii ihan oman artikkelinsa ja sen voit lukea täältä.

Esimerkiksi tällaisia asioita kannattaa ottaa huomioon verkkokaupan julkaisun jälkeen:

  • Verkkokaupan kehittäminen
  • Asiakastyytyväisyys
  • Hakukoneoptimointi
  • Konversio-optimointi
  • Keskiostoksen kasvattaminen
  • Markkinointi
  • Testaus, mittarit ja data

Yhteenveto

Verkkokaupan perustamisessa kannattaa huomioida ainakin nämä asiat:

  • Liikeidea
  • Kohderyhmä
  • Verkkokaupan visuaalinen ilme
  • Palvelintila ja domain
  • Verkkokauppa-alusta
  • Rahoitus
  • Maksutavat
  • Toimitustavat
  • GDPR ja tietosuojaseloste
  • Maksu- ja toimitusehdot kuntoon
  • Yrityksen tarina ja muut verkkokaupan tekstit
  • Tuotekuvat ja tekstit
  • Kuvituskuvat

Jos haluat apua verkkokaupan perustamisessa, ole meihin yhteydessä. Me rakennamme sinulle unelmiesi verkkokaupan!

TILAA UUTISKIRJEEMME

Saat ensimmäisten joukossa tiedot uusimmista artikkeleista, jotka ovat täynnä vinkkejä!

Voit perua uutiskirjeen tilauksen milloin tahansa.