10 syytä ostoskorin hylkäämiseen
Potentiaalinen asiakas saapuu verkkokauppaasi, selailee vähän ja lisää tuotteita ostoskoriin. Seuraava vaihe on tietenkin ostaminen. Kuulostaa todella yksinkertaiselta, mutta on monta asiaa, jotka voivat mennä pieleen.
Tutkimuksen mukaan jopa seitsemän asiakasta kymmenestä (69,23%) hylkäävät ostoskorinsa. Mistä syystä potentiaaliset asiakkaat yleensä hylkäävät ostoskorinsa?
1. Verkkokauppasi on liian hidas
Jos verkkokauppasi on liian hidas, tuotteiden selaamisesta ja ostoskoriin lisäämisestä tulee vaikeaa. Puhumattakaan jos verkkokauppasi serveri kaatuu oston aikana tai serveri on alhaalla, eikä potentiaalinen asiakas pääse edes vierailemaan kaupassasi. Luuletko, että hän tulee takaisin?
Jos haluat tehokkaan palvelintilan verkkokaupallesi, niin tilaa meiltä WordPress-sivustollesi palvelintila.
2. Asiakas löysi halvemman hinnan muualta
Tarkkaile kilpailijoidesi hintatasoa, jotta potentiaaliset asiakkaat eivät hylkää ostoskoriaan pelkästään sen takia, että verkkokauppasi on yksinkertaisesti liian kallis.
3. Et ole optimoinut kassa-sivua
Joutuuko asiakas täyttämään tolkuttomasti tietoja, jotta pääsee aina seuraavaan vaiheeseen ostaakseen tuotteen? Kysy vain oleellisimmat asiat ja yritä sisällyttää kaikki samalle sivulle, jotta ostaminen olisi mahdollisimman helppoa ja nopeaa.
4. Ei tarpeeksi maksuvaihtoehtoja
Joku haluaa aina maksaa ostoksensa verkkopankin kautta, toinen luotolla ja kolmas PayPalin kautta. Jos potentiaalinen asiakas ei löydä haluamaansa maksutapaa, hän hyvin todennäköisesti hylkää ostoskorinsa.
5. Lähetyskulut ovat liian kalliit
Lähetyskulusi ovat paljon kalliimmat kuin kilpailijoillasi. Muista myös, että todella monet verkkokaupat tarjoavat ilmaista toimitusta, kun tilauksen summa ylittää tietyn rajan.
6. Tekniset ongelmat
Asiakas törmäsi teknisiin ongelmiin tehdessään ostoa, esimerkiksi jokin linkki ei toiminut.
7. Kuvien puuttuminen tilaus-sivulta
Asiakkaat, jotka tilaavat paljon tuotteita, haluavat tarkistaa, että heidän tilauksensa on varmasti oikein. Tilauksen tarkistamisen pitää olla mahdollisimman helppoa. Yksi keino on näyttää hänelle kuvat ostoskorissa olevista tuotteista ja kappalemääristä kassa-sivulla.
8. Ostoskorin sisällön muokkaaminen vaikeaa
Kuluttaja lisäsi vahingossa kolme kappaletta tuotetta, kun pitikin lisätä vain kaksi. Jos hän ei helposti saa muokattua tilaustaan kuntoon, voi hän hylätä ostoskorin.
9. Arvolupausten puuttuminen
Vielä vuonna 2015 on paljon ihmisiä, joita pelottaa ostaa verkkokaupasta. Tee heille selväksi, että verkkokaupassasi on turvallista asioida ja toimitus tulee olemaan nopea.
10. Yllättävät kustannukset
Tutkimuksen mukaan jopa 56% kuluttajista hylkää ostoskorinsa yllättävien kustannusten vuoksi.
Yhteenveto
Kuluttaja voi hylätä ostoskorinsa lukemattomien asioiden vuoksi, mutta tässä niistä 10 esiteltynä. Laita nämä asiat kuntoon verkkokaupassasi jo tänään tai tilaa meiltä verkkokaupan konversio-optimointi ja laitamme nämä sekä monet muut asiat puolestasi kuntoon!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.