044 239 6296
asiakaspalvelu@hakukonemestarit.fi

Single Blog Title

This is a single blog caption
Verkkokaupan ja kotisivujen värimaailma

Mitä verkkokauppasi tai kotisivujesi värit kertovat asiakkaillesi

Tiedostamme sitä tai emme, näkemämme värit vaikuttavat meihin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että värit vaikuttavat tunteisiin ja käyttäytymiseemme. Verkkosivujen teksti on tärkeää, mutta oletko koskaan miettinyt, mitä kerrot potentiaalisille asiakkaillesi kotisivujesi tai verkkokauppasi värimaailmalla?

Tämän artikkelin luettuasi tiedät, miten mikäkin väri vaikuttaa ihmisiin sekä miten eri värit vaikuttavat konversioon!

Vaikuttavatko värit verkkovierailijoihin?

Asiakkaat muodostavat mielikuvan tuotteesta 90 sekunnissa. Tutkimuksen mukaan 62-90% tuosta mielikuvasta muodostuu pelkästään värin kautta! Nettisivuilla aikaa on käytettävissä paljon vähemmän, ja ihmiset muodostavatkin usein mielikuvan nettisivuista jo muutamassa sekunnissa.

Väri ei tietenkään ole ainoa asia, joka vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan verkkosivuista. Myös otsikot, kuvat, mahdolliset pop-upit ja muut tekniset asiat vaikuttavat.

Adoben mukaan 38% ihmisistä poistuu verkkosivuilta, jos sivuston ulkonäkö ei miellytä.

Värioppi lyhyesti

Värioppi

Värioppi

Väriopin mukaan on olemassa päävärit, välivärit sekä vastavärit.

Päävärejä ovat punainen, keltainen ja sininen. Välivärejä ovat vihreä, violetti ja oranssi.

Vastavärit tarkoittavat värejä, joita saadaan sekoittamalla värikehällä vastakkain sijaisevat värit keskenään.

Väriopista voit lukea lisää esimerkiksi Wikipediasta.

Mitä verkkosivujesi värimaailma kertoo asiakkaillesi?

Seuraavaksi käydään läpi, minkälaisia tuntemuksia mikäkin väri tuo ihmisissä esille ja mihin kyseinen väri yleensä länsimaissa liitetään.

Valkoinen

Valkoinen väri on eniten käytetty ja se mielletään oikeudenmukaisuuteen, puhtauteen, pehmeyteen, yksinkertaisuuteen sekä turvallisuuteen. Mieleen tulevat esimerkiksi lääkäreiden ja tutkijoiden valkoiset vaatteet.

Vihreä

Vihreä väri on ihmisen silmälle helpoin katsoa. Se yhdistetään luontoon, varakkuuteen, terveyteen sekä vaikutusvaltaan.

Tummanvihreä assosioidaan usein rahaan ja vaaleanvihreä ympäristöyställisyyteen.

Subway käyttää paljon vihreää väriä, ja moni yhdistääkin Subwayn terveellisyyteen.

Subway etusivu

Subway etusivu

Punainen

Punainen väri nostaa sykettä ja se yhdistetäänkin energisyyteen ja aggressiivisuuteen. Punainen väri yhdistetään myös vaaraan, intohimoon, rakkauteen, rohkeuteen, vihaan sekä seksuaalisuuteen.

Punainen on todella näkyvä väri, joka saa ihmiset tekemään nopeita päätöksiä. Tästä syystä monet yitykset käyttävät usein punaista väriä CTA-painikkeissaan saadakseen ihmiset toimimaan.

Vaaleanpunainen

Vaaleanpunainen väri mielletään myötätuntoiseksi ja huolehtivaksi väriksi. Se rauhoittaa ja vakuuttaa katselijan. Vaaleanpunainen yhdistetään myös rakkauteen ja romantiikkaan.

Sininen

Sininen väri assosioituu luotettaviin, turvallisiin ja vastuullisiin asioihin. Poliisin univormut ovat hyvä esimerkki tästä. Vaaleansininen puolestaan koetaan rauhoittavana värinä. On esimerkiksi sanottu, että ihminen nukkuu paremmin huoneessa, jossa on vaaleansiniset seinät.

Keltainen

Keltainen väri suorastaan huutaa huomiota, sitä ei voi olla huomaamatta! Keltaista ei kuitenkaan kannata käyttää liikaa, koska se on kaikkein raskain väri silmälle katsottavaksi.

Keltainen väri yhdistetään positiivisuuteen, kekseliäisyyteen, iloisuuteen sekä nuoruuteen.

Oranssi

Oranssi väri yhdistetään onnellisuuteen ja hauskuuteen. Se tunnetaan myös piristävänä värinä, joka edistää keskustelua. Yritysmaailmassa oranssi väri yhdistetään seikkailuun, itseluottamukseen sekä terveelliseen ruokaan.

Violetti

Violetti on yksi vähiten käytetyistä väreistä. Se viestii varakkuudesta, viisaudesta, arvokkuudesta ja henkisyydestä.

Vaaleanvioletti yhdistetään naisellisuuteen ja tummanvioletti puolestaan voimakkuuteen, joka sopii luksustuotteisiin ja -palveluihin.

Ruskea

Ruskeaa väriä pidetään luonnonmukaisena, koska se muistuttaa maasta ja se yhdistetään luotettavuuteen sekä kestävyyteen.

Jos suunnittelit käyttäväsi mustaa väriä, voit kokeilla miltä esimerkiksi tummanruskea näyttäisi.

Harmaa

Harmaa on kompromissien väri, koska se on mustan ja valkosen välissä. Harmaa yhdistyy älykkyyteen, kestävyyteen, puolueettomuuteen sekä joskus jopa masennukseen.

Netissä harmaata käytetään usein jakamaan eri osa-alueet toisistaan.

Musta

Musta väri on kaikkien värien yhdistelmä, jota kaikki eivät edes pidä värinä.

Musta yhdistetään auktoriteettiin ja voimaan, sekä myös pelkoon.

Valitse oikeat värit kohderyhmääsi ajatellen

Oranssi, musta ja vaaleansininen houkuttavat impulsiivisia ostajia. Klikkaa ja Twiittaa

Kissmetrics tutki värien vaikutusta konversioihin. Pelkkä CTA-napin värin vaihtaminen vihreästä punaiseksi toi yhdelle yritykselle 21% enemmän konversioita!

Tutkimuksessa selvisi myös naisten ja miesten lempivärit. Naisten lempivärit ovat sininen (35%), violetti (23%) ja vihreä (14%). Naiset pitivät vähiten oranssista (33%), ruskeasta (33%) ja harmaasta (17%).

Miesten lempiväreiksi osoittautui sininen (57%), vihreä (14%) ja musta (9%). Miehet puolestaan pitivät vähiten ruskeasta (27%), violetista (22%) ja oranssista (22%).

Toisessa Kissmetricsin tutkimuksessa selvisi, mitkä värit houkuttelevat minkäkinlaisia ostajia. Oranssi, musta ja vaaleansininen houkuttavat impulsiivisia ostajia. Tummansininen ja sinivihreä houkuttelevat ostajia, joilla tiukka budjetti. Pinkki ja taivaansininen houkuttelevat perinteisiä ostajia.

Hyödyllisiä linkkejä

Lopuksi vielä muutama hyödyllinen linkki, jotka auttavat oikeiden värien valitsemisessa:

http://www.avangate.com/avangate-resources/article/color-web-site.htm

http://www.degraeve.com/color-palette/index.php

https://color.adobe.com/fi/

http://www.materialpalette.com/

Ota meihin yhteyttä jos haluat, että suunnittelemme yrityksellesi logon tai ihan uuden yritysilmeen!

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Puhelinnumero

Viesti

Facebooktwitter