Digitaalisen markkinoinnin sanakirja
SEO, CPC, ROI, CTA ja monet muut kirjainyhdistelmät vilisevät digitaalisen markkinoinnin alan kirjoituksissa. Mistä sanoista nämä lyhenteet tulevat ja mitä ne tarkoittavat?
B2B | Business to business
Yritykset käyvät kauppaa keskenään.
B2C | Business to consumer
Yritysten ja asiakkaiden välistä kaupankäyntiä.
CLV | Customer lifetime value
Asiakkaan elinkaaren arvo. Yksi tapa laskea asiakkuuden arvo:
Yrityksen keskimääräinen tilaus (esim 50 €) x ostotiheys (eli esimerkiksi 3 tilausta vuodessa) x keskimääräinen asiakkuuden kesto (eli asiakas jatkaa yrityksen asiakkaana esimerkiksi 4 vuotta) = CLV.
Tässä esimerkissä yhden asiakkaan arvo eli CLV olisi siis 600€ (50€x3x4).
CMS | Content management system
Sisällönhallintajärjestelmä kuten WordPress.
CPA | Cost per action tai Cost per acquisition
Mainostaja maksaa vain toimintaan johtavasta toiminnasta, kuten esimerkiksi tilauksesta, joka on tullut mainoksen kautta.
CPC | Cost per click
Summa, joka maksetaan yhdestä mainoksen klikkauksesta PPC -mainonnassa.
CPL | Cost per lead
Summa, joka maksetaan yhdestä liidistä.
CPM | Cost per mille (cost per thousand impressions)
Summa, joka maksetaan tuhannesta mainoksen näyttökerrasta.
CPO | Cost per order
Summa, joka maksetaan yhdestä tilauksesta.
CRM | Customer relationship management
Asiakkuudenhallinta.
CSS | Cascading style sheets
Tyyliohjeiden laji, jolla määritellään ulkoasu HTML -kielellä kuvatulle rakenteelle.
CTA | Call to action
Markkinoinnin keino, jota käytetään tehostamaan mainosta. Toimintakehoite, kuten esimerkiksi ”Tilaa nyt!” tai ”Osta nyt!”
CTR | Click through rate
Mainoksen klikkausprosentti eli kuinka monta ihmistä klikkaa mainosta nähdessään sen. Voidaan laskea klikkaukset jaettuna mainoksen näyttökerroilla. Esimerkiksi jos mainoksellasi on 55 klikkausta ja mainoksen näyttökertoja 885, klikkausprosentti on tällöin noin 6,21% (55/885 *100).
CVR | Conversion rate
Konversioaste. Käytetään esimerkiksi verkkokaupoissa mittaamaan kuinka monta prosenttia verkkokaupan vierailijoista ostaa jotain. Esimerkiksi jos verkkokaupassasi käy kuukaudessa 1000 verkkovierailijaa ja heistä ostaa 25 ihmistä, on verkkokauppasi konversioaste 2,5% (25/1000*100).
FTP | File transfer protocol
Tiedonsiirtomenetelmä, jota käytetään, kun halutaan siirtää tiedostoja palvelimelle. Filezilla on esimerkki FTP-ohjelmasta.
GWT | Google webmaster tools
Nykyiseltä nimeltään Google Search Console, jonka kautta voi esimerkiksi lähettää sivustokartan Googlelle indeksoitavaksi. Google lähettää Search Consolen kautta viestejä sivuston ylläpitäjille, kuten esimerkiksi tästä artikkelista voit lukea.
HTML | Hypertext markup language
Hypertekstin merkintäkieli, jolla koodataan nettisivuja.
HTTP | Hypertext Transfer Protocol
Hypertekstin siirtoprotokolla.
HTTPS | Hypertext Transfer Protocol Secure
HTTP-protokollan ja TLS/SSL-protokollan yhdistelmä, jota käytetään tiedon suojattuun siirtoon internetissä.
LPO | Landing page optimization
Laskeutumissivun optimointi.
PPA | Pay per action
Sama kuin CPA.
PPC | Pay per click
Mainostustapa, jossa jokaisesta mainoksen klikkauksesta maksetaan erikseen. Esimerkiksi Google Adwords -hakusanamainonta on esimerkki PPC -mainostamisesta.
ROI | Return on investment
Sijoitetun pääoman tuottoprosentti ilmaisee kuinka paljon investoinnilla on saatu tuottoa.
SEM | Search engine marketing
Hakukonemarkkinointi, joka sisältää hakukoneoptimoinnoin ja hakusanamainonnan.
SEO | Search engine optimization
Hakukoneoptimointi, jolla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa.
SERP | Search engine results page
Hakukoneiden hakutulossivu, joka pyrkii näyttämään hakijan termiä mahdollisimman hyvin kuvaavat nettisivut.
SMM | Social media marketing
Nettisivun tai brändin markkinointia sosiaalisessa mediassa.
SMO | Social media optimization
Sosiaalisen median optimointi.
UGC | User generated content
Käyttäjien luoma sisältö, esimerkiksi verkkokaupoissa tuotearvostelut.
URL | Uniform resource locator
Nettisivun osoite. Joka sivulla on oma uniikki urlinsa.
USP | Unique selling proposition
Ainutlaatuinen myyntiväittämä.
UX | User experience
Käyttäjäkokemus.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.