044 239 6296
asiakaspalvelu@hakukonemestarit.fi

Single Blog Title

This is a single blog caption
Klikkausprosentti

Näin parannat klikkausprosenttiasi Googlen hakutuloksissa

Ihmiset etsivät Googlesta tietoa, tuotteita ja palveluita. Tärkeintä Googlelle on, että hakija löytää hakemansa tiedon. Jos haluat saada nettisivuillesi enemmän kävijöitä, on klikkausprosenttisi parannuttava. Klikkausprosentti on myös yksi Googlen algoritmin parametreistä, jotka vaikuttavat hakutulosten sijoituksiin. Mitä parempi klikkausprosentti hakutuloksellasi on, sitä relevantimpaa tietoa sen täytyy olla, joten Google nostaa sen ylemmäksi muidenkin ihmisten klikattavaksi.

Klikkausprosentti on lukema, joka saadaan jakamalla klikkien määrä hakutulosten määrällä (klikit / hakutulosten määrä = klikkausprosentti).

Miten sitten saadaan parempi klikkausprosentti?

1. Kirjoita huomiota herättäviä otsikoita

Tutkimusten mukaan kahdeksan ihmistä kymmenestä klikkaa otsikkoa, joka on mielenkiintoinen. Joten vaikka et olisikaan vielä hakutuloksissa korkeimmilla sijoilla, voit silti saada klikkauksia jos otsikkosi ovat tarpeeksi hyviä.

Tee avainsanatutkimus ja käytä otsikossa sanoja, joita kohderyhmäsi hakee. Älä kuitenkaan lisää avainsanoja otsikkoon, jos kohdesivulla ei asiasta puhuta. Kun ihmiset klikkaavat enemmän sivustosi hakutulosta, nostaa Google sivustosi sijoitusta.

Aloitamme aina hakukoneoptimoinnin tekemällä avainsanatutkimuksen. Tilaa meiltä hakukoneoptimointi, jotta tiedät mitä avainsanoja juuri sinun tulisi käyttää!

2. Optimoi metakuvauksesi

Onko metakuvauksesi optimoitu klikkauksia varten? Tilaa meiltä hakukoneoptimoinnin auditointi ja selvitämme sen ja monet muut asiat puolestasi!

Metakuvaus itsessään ei paranna sijoitustasi Googlessa, mutta houkuttelevampi metakuvaus tuo enemmän klikkejä ja parempi klikkausprosentti (CTR = click through rate) nostaa sijoitustasi hakutuloksissa. Kannattaa lisätä CTA (call to action) -kehoitus metakuvaukseen, kuten esimerkiksi ”Osta nyt” tai ”Tilaa nyt”.

Suositeltava merkkimäärä käytettäväksi metakuvauksissa on noin 155-160.

3. Ota käyttöön rich snippets -katkelmat

Alla olevassa kuvassa Googlesta on haettu niinkin eksoottisen ruoan reseptiä kuin makaronilaatikko. Hakutuloksissa ylimmäisenä on Valion maksettu mainos, joka on tehty Google AdWordsiä käyttäen. Toisena on paras orgaaninen hakutulos, Kotikokki-sivujen makaronilaatikon resepti. Kolmantena puolestaan on Myllyn Paras -sivuston samainen resepti. Myllyn Paras -sivusto hyödyntää rich snippets -katkelmia, jolloin hakutulosten yhteydessä näkyy arvostelu kyseisestä reseptistä. 161 ihmistä on arvostellut Myllyn Paras liha-makaronilaatikon, ja arvostelu näyttäisi olevan 4,2/5 tähteä, joten lienee turvallista tehdä ruokaa heidän reseptillään. Siispä klikkaan siitä.

Rich snippets -katkelmasta esimerkki

Rich snippets -katkelma

Rich snippets hyötyjä:

  • Antaa enemmän tietoja sivustosta
  • Enemmän huomiota hakutulossivulla
  • Parantaa klikkausprosenttia

Esimerkiksi verkkokaupoille on aivan ehdottoman tärkeää ottaa rich snippets -katkelmat käyttöön, jotta tuotearviot saadaan näkyviin hakutulossivulla.

Googlella on testityökalu, jonka avulla voit tarkistaa, oletko ottanut rich snippets -katkelmat oikein käyttöön.

4. Murupolku käyttöön

Murupolku näyttää hakutulossivulla tarkan polun, jota pitkin sivulle pääsee. Murupolku helpottaa navigaatiota ja lisää orgaanisia klikkauksia.

Kun sivujen otsikot ovat kunnossa ja huomiota herättäviä, murupolku rich snippets -katkelmassa parantaa klikkausprosenttia.

5. Hyödynnä Google Analytics -raportteja

Tärkein asia Google Analyticsissä on luoda tavoitteet (conversion goal), jotta pystyt seuraamaan verkkosivullasi tapahtuvia konversioita. Esimerkki konversiosta on uutiskirjeen tilaus tai verkkokaupassa ostotapahtuma. Jos et analysoi, mikä toimii sivullasi ja mikä ei toimi, et tiedä mitä kehittää!

Huomioi bounce rate eli välitön poistumisprosentti. Bounce rate on saatava mahdollisimman alhaiseksi, sillä et halua verkkovierailijan lähtevän heti sivuiltasi. Bounce raten suuruus riippuu paljon toimialasta ja verkkovierailijoiden laadusta. Pyri kuitenkin saamaan välitön poistumisprosentti alle 50 prosenttiin.

Lisää Google Analyticsistä voit lukea Googlen omilta ohjesivuilta.

6. Optimoi urlit

Pidä urlit lyhyenä ja selkeänä, jotta ne olisivat mahdollisimman käyttäjäystävälliset.

WordPressissä oletuksena on http://www.esimerkki.fi/?p=123 ja se kannattaa vaihtaa heti, kun perustat WordPress-sivut. Älä lisää urliin päivämäärää, koska se tekee urlista liian pitkän.

Toinen syy päivämäärän poisjättämiseen on, että ajan myötä sisältösi vanhenee ja vanhojen artikkeleiden klikkausprosentti laskee, sillä hakutulossivulla näkyy artikkelin vanha päivämäärä. Kaikki haluavat tuoretta tietoa!

7. Hyödynnä heatmap

Saat parannettua sivustosi konversiota, kun ymmärrät kävijöidesi klikkaukset sivustollasi.

Kun tiedät, mitkä alueet sivustostasi ovat kuumia eli mitä klikataan eniten, on helppo siirtää tärkeimmät sisällöt näille alueille. Kun ymmärrät, mikä sisältö kiinnostaa kävijöitäsi, voit luoda samanlaista sisältöä enemmän.

8. Optimoi laskeutumissivut

Ei riitä, että saat verkkovierailijan klikkaamaan sivustosi linkkiä, vaan laskeutumissivun täytyy olla hyvin konvertoiva. Olipa laskeutumissivusi tavoite saada verkkovierailija liittymään uutiskirjeen tilaajaksi tai tekemään ostos verkkokaupassasi, täytyy laskeutumissivu konversio-optimoida.

Miten?

  • Selkeät ja mielenkiintoiset otsikot
  • Ei kirjoitusvirheitä sivulla
  • Arvostelut
  • CTA eli call to action -napit
  • Sijoita tärkeimmät asiat sivulla ns. ”above the fold” eli niin, että ne näkyvät kaikilla laitteilla heti ensimmäiseksi, ilman tarvetta scrollata sivua alemmas
  • A/B -testaus
  • Käytä videoita ja kuvia, jotka sopivat sivun sisältöön
  • Ei liikaa linkkejä

Yhteenveto

Parantaessasi klikkausprosenttiasi, kannattaa myös optimoida laskeutumissivut, jotta parannat samalla konversiotasi.

Toimit sitten millä alalla tahansa, aina on tapoja parantaa hakusijoitustasi ja hakutuloksiasi. Haluatko tietää millä tolalla sivusi hakukoneoptimointi on? Tilaa meiltä hakukoneoptimoinnin auditointi ja selvitämme sen sinulle.

Tärkein asia kohderyhmällesi on ongelma, joka toi heidät sivullesi. Pyri ratkaisemaan heidän ongelmansa, sillä he haluavat vastauksia nopeasti.

Tilaa meiltä hakukoneoptimointi ja parannamme klikkausprosenttiasi puolestasi!

Facebooktwitter