044 239 6296
asiakaspalvelu@hakukonemestarit.fi

Single Blog Title

This is a single blog caption
Välitön poistumisprosentti pienemmäksi

Mikä on välitön poistumisprosentti ja miten pienentää sitä?

Välitön poistumisprosentti on sellainen asia, josta useimmat eivät valitettavasti ole edes kuulleet. Jos sinulla tai yritykselläsi on omat kotisivut, tämä artikkeli on sinulle!

Kuinka toimiva kotisivusi on? Viettävätkö verkkovierailijat sivuillasi pitkiäkin aikoja vai lähtevätkö he pois nähtyään, miltä sivusi näyttää?

Tämän artikkelin luettuasi tiedät yleisimmät syyt siihen, miksi vierailijat poistuvat sivuiltasi sekä mistä saat tietää kotisivujesi välittömän poistumisprosentin. Annamme myös paljon vinkkejä miten voit parantaa kotisivujasi!

Mitä välitön poistumisprosentti tarkoittaa?

Välitön poistumisprosentti (eng. bounce rate) tarkoittaa sellaista verkkovierailua, jossa vierailija poistuu aloitussivulta, eikä klikkaa sivustosi toiselle sivulle.

Googlen sanoin: ”Välitön poistuminen prosenteissa on yhden sivun mittaisten istuntojen prosenttiosuus (eli niiden istuntojen osuus, joissa käyttäjä poistui sivustosta saapumissivua tarkasteltuaan).”

Eli jos sivustollesi tulee vierailija, joka käyttää viisi minuuttia yhden sivun lukemiseen ja poistuu sen jälkeen, lasketaan se välittömäksi poistumiseksi.

Välitön poistumisprosentti vs poistumisprosentti (engl. exit rate):

Nämä kaksi termiä voi helposti mennä sekaisin, joten selvennetään hieman. Välitön poistumisprosentti siis tarkoittaa vierailijoita, jotka eivät edenneet aloitussivua pidemmälle. Poistumisprosentti puolestaan tarkoittaa tietyltä verkkosivulta poistuneiden verkkovierailijoiden prosenttia.

Myöhemmin näet, miten voit selvittää kotisivujesi parhaimmat ja huonoimmat poistumisprosentit omaavat sivut.

Voit lukea lisää aiheesta Googlen sivuilta.

Miksi välitön poistumisprosentti kiinnostaa?

Jos sivustollasi on poikkeuksellisen korkea bounce rate, se tarkoittaa, että sivusi houkuttelee vääränlaista yleisöä. Tämän luulisi kiinnostavan kaikkia verkkosivuston ylläpitäjiä, koska tavoitteenasi on houkutella sivustollesi nimenomaan tietty kohderymä, jolle kohdistat viestintäsi.

Toinen, jopa vieläkin tärkeämpi syy on, että välittömän poistumisprosentin pienentäminen parantaa konversiota! Mitä pidempään saat verkkovierailijan pysymään sivustollasi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän konvertoituu asiakkaaksi tai vaikka uutiskirjeen tilaajaksi.

Välittömän poistumisprosentin pienentäminen parantaa konversiota! Klikkaa ja Twiittaa

Vaikka verkkovierailija ei konvertoituisi heti ensimmäisellä kerralla, on silti parempi, että hän viettää sivustollasi pidemmän ajan, koska luot paremman yhteyden häneen ja jäät hänen mieleensä.

Muista myös, että poikkeuksellisen korkea välitön poistumisprosentti on merkki surkeasta käyttäjäkokemuksesta.

Haluatko apua kotisivujesi optimoinnissa?

OTA YHTEYTTÄ

Yleisimmät syyt välittömään poistumiseen?

Yleisimmät syyt korkeaan poistumisprosenttiin ovat:

  • verkkovierailija ei löytänyt sitä, mitä etsi
  • nettisivu oli liian vaikea käyttää tai se yksinkertaisesti oli visuaalisesti kamala
  • verkkovierailija löysi juuri sen, mitä hän halusi

Viimeisin syy saattaa olla hieman yllättävä, mutta mietitäänpä sitä hetki. Haluat tietää jonkun nopean asian, kuten vaikkapa mitä joku lyhenne tarkoittaa tai kuinka vanha joku julkisuuden henkilö on. Useimmiten tällaisiin nopeisiin kysymyksiin parhaan vastauksen tarjoaa Wikipedia. Tästä syystä Wikipedian bounce rate saattaa olla yllättävänkin korkea. (Tosin, eiköhän jokainen meistä ole tuollaisen kysymyksen jälkeen joskus selaillut vartin verran Wikipediaa…)

Keskimääräistä poistumisprosenttia on vaikea sanoa, koska se vaihtelee niin paljon sivuston tyypin mukaan, mutta seuraava kuva avaa kuitenkin hieman asiaa:

Välitön poistumisprosentti

Välitön poistumisprosentti keskimäärin

Eri tyyppisillä sivuilla on siis paljon eroja välittömässä poistumisprosentissa, kuten voit lukea Quicksproutin sivuilta. Esimerkiksi blogisivun välitön poistumisprosentti saattaa olla jopa 70-98%.

Hakukoneoptimointi ja välitön poistumisprosentti

Hakukoneoptimointi tarkoittaa kaikkia niitä keinoja, joilla pyritään vaikuttamaan verkkosivuston sijoituksiin hakutuloksissa. Hakukoneet, kuten Google, yrittävät aina tarjota käyttäjilleen parhaan mahdollisen hakutuloksen. Hakukoneet siis laittavat sivustot järjestykseen sen mukaan, kuinka hyvin hakutermi ja kohdesivusto sopivat yhteen.

Järjestäessään sivustot hakutulossivulla järjestykseen, Googlen algoritmi ottaa huomioon lukemattomia eri asioita, joista yksi on välitön poistumisprosentti.

Kun käyttäjä hakee tietoa Googlesta, hän klikkaa hakutulosta. Jos käyttäjä klikkaa nopeasti pois kyseiseltä sivustolta, on se merkki Googlelle siitä ettei kohdesivusto ollut luotettava. Jos käyttäjä taas klikkaa hakutulosta ja viettää sivustolla useita minuutteja klikaten useamman sivun auki, pitää Google sivustoa luotettavana.

Tämä edellä mainittu tapahtuma toistuu päivittäin 3,5 miljardia kertaa! Tarkista tästä linkistä tänään tehtyjen Google-hakujen lukumäärä.

Välittömän poistumisprosentin ja hakukoneoptimoinnin korrelaatiosta voit lukea lisää arvostetun digijätin, Mozin, sivuilta.

Mistä näkee välittömän poistumisprosentin?

Google Analytics on ilmainen ohjelma, jonka avulla voit seurata sivustosi vierailijoita ja saat tietoa heidän käyttäytymisestään. Myös välitön poistumisprosentti löytyy Google Analyticsistä. Seuraavaksi kuvat, joiden avulla voit tarkistaa oman sivustosi välittömän poistumisprosentin:

Välitön poistumisprosentti, Google Analytics kirjautuminen

Kirjaudu sisään Google Analyticsiin

Kirjaudu sisään Google Analytics sivuille.

Välitön poistumisprosentti, Google Analytics

Klikkaa vasemmasta valikosta ”Käyttäytyminen”. Sen jälkeen ”Sivuston sisältö” ja sen jälkeen klikkaa ”Kaikki sivut”.

Välitön poistumisprosentti, Google Analytics

Tästä avautuneesta valikosta näet mm. jokaisen sivusi katselumäärät, keskimääräisen sivulla vietetyn ajan ja välittömän poistumisprosentin. Näet myös kunkin sivun exit raten eli poistumisprosentin kohdasta ”% poistumisia”.

Tarkastele erityisellä tarkkuudella sivustosi ne sivut, joilla on erityisen korkea poistumisprosentti. Onko esimerkiksi niiden sivujen sisältö vanhentunutta tai jokin ulkonäöllinen asia pielessä?

Miten pienentää välitöntä poistumisprosenttia?

Nyt jo tiedämme, että välitöntä poistumisprosenttia tulisi pienentää. Mutta miten? Seuraavassa 16 vinkkiä, joilla pienennät välitöntä poistumisprosenttia!

  1. Paranna tekstin luettavuutta. Voit suurentaa fonttia, valita värit niin, että tekstiä on helppo lukea. Suurenna otsikoita, jätä tarpeeksi tyhjää tilaa sivuille sekä tee tämän tyylisiä luetteloita, joita ihmiset jaksavat lukea.
  2. Sivuston nopeuden optimointi. Kompressoi kuvat, aseta ulkoiset linkit avautumaan uuteen välilehteen. Vältä pop-upeja sekä itsestään lataavia mainoksia ja muita videoita. Ratkaise tekniset ongelmat, jotka hidastavat sivustoasi.
  3. Kustomoi 404-sivu. Tämä on sivu, joka tulee näkyviin, kun verkkovierailija päätyy sivulle, jota ei enää ole. Rikkinäiset linkit tulee toki korjata, mutta jos jostain syystä verkkovierailija kuitenkin päätyy 404-sivullesi, tee siitä informoiva ja yritä auttaa vierailija eteenpäin sivustollasi sen sijaan, että hän vain lähtisi pois.
  4. Selkeytä sisältöä. Joka sivulla tulee olla oma viesti, selkeät otsikot ja tyylikkäät kuvat. Tarkista oikeinkirjoitus!
  5. Luo tarpeeksi monta laskeutumissivua. Nämä sivut voivat sisältää erilaista sisältöä, riippuen mitä kohderyhmää sivulla tavoitellaan.
  6. Valitse avainsanat oikein. Edelliseen kohtaan liittyen, muista valita avainsanat, joita kohderyhmäsi oikeasti käyttää hakiessaan tietoa.
  7. Kirjoita kuvaava metakuvaus joka sivulle. Muista kirjoittaa jokaiselle sivulle oma, uniikki, metakuvaus. Tämä on tärkeää, jotta hakutulossivulla ihmiset näkevät, mistä sivustasi on kyse.
  8. Hyödynnä heatmap. Asenna sivustollesi heatmap-ohjelma, jonka avulla näet mitä verkkovierailijat klikkaavat sivustollasi. Hyödynnä tätä dataa, ja tee tarvittavat muutokset sivustoosi.
  9. Muista sisäinen linkitys. Sisäisellä linkityksellä autat verkkovierailijaa saamaan kaiken mahdollisen tiedon hänen haluamastaan aiheesta.
  10. Paranna sivuston käytettävyyttä. Helpota navigointia, lisää ”etsi”-toiminto ja muista responsiivisuus!
  11. Päivitä vanhentunut sisältö. Tämä kohta on erityisen tärkeä sivustoille, jotka ovat olleet olemassa kauan. Verkkovierailijat turhautuvat jos tulevat sivustollesi ja saavat hakemaansa ongelmaan vanhentunutta tietoa.
  12. Kirjoita lyhyempiä kappaleita. Kokeile luettavuustestiä osoitteessa: https://readable.io/
  13. Monikielisyys kunniaan. Tarjoa sivustosi monella eri kielellä.
  14. Korjaa rikkinäiset linkit. Pidä huoli, ettei sivustoltasi löydy rikkinäisiä linkkejä, koska ne huonontavat käyttökokemusta.
  15. Pidä huoli, että sivustosi toimii kaikilla selaimilla. Selaimissa on eroa, joten tarkista, että sivustosi toimii varmasti moitteettomasti kaikilla eri selaimilla. Käytetyimmät selaimet Suomessa ovat Chrome, Firefox, Safari, Internet Explorer, Edge ja Opera. Statcounterin sivuilta voit hakea tarkemmat tiedot selaimista prosentteineen.
  16. Lisää sivustosi luetettavuutta. Korjaa kirjoitusvirheet, poista turhat mainokset ja lisää referenssejä.

Yhteenveto

Lyhyt yhteenveto:

  • Välittömän poistumisprosentin pienentäminen parantaa konversiota
  • Korkea välitön poistumisprosentti on merkki surkeasta käyttäjäkokemuksesta
  • Yleisin syy välittömään poistumiseen sivuilta on se, että nettisivu oli liian vaikea käyttää
  • Tyypillinen välitön poistumisprosentti on noin 60-70%
  • Välitön poistumisprosentti on tärkeä hakukoneoptimoinnin kannalta

Voit aina olla meihin yhteydessä ja autamme sinua korjaamaan sivustosi!

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Puhelinnumero

Viesti

Facebooktwitter
  • Ota yhteyttä

  • [contact-form-7 404 "Not Found"]
  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä

  • Ota yhteyttä