Google päivitti metakuvauksen ohjeen
Google päivitti ohjeensa hakutulosten infolaatikosta ja sisällytti siihen esimerkkejä huonoista ja hyvistä metakuvauksista.
Tässä artikkelissa käsittelemme mikä on metakuvaus, mitä hyötyä metakuvausten kirjoittamisesta on WordPress-sivustollesi, Googlen esimerkit hyvälle ja huonolle metakuvaukselle sekä metakuvauksen optimaalinen pituus. Lopussa on myös tarjouksemme hakukoneoptimoinnin peruspaketista, jossa laitamme esimerkiksi metakuvaukset kuntoon WordPress-sivustolla.
Mikä on metakuvaus?

Metakuvaus näkyy esimerkiksi Googlen hakutulossivulla otsikon alapuolella. Metakuvaus näkyy usein myös sosiaalisen median julkaisujen yhteydessä, jos olet jakanut nettisivujesi linkin.
Jos metakuvausta ei ole jollekin sivulle asetettu, Google ottaa satunnaisen tekstin kyseiseltä sivulta. Kannattaa siis asettaa metakuvaus itse, jolloin voit kontrolloida mitä tietoja hakutulossivulle päätyy yrityksesi hakutulosten yhteyteen. Huomioi kuitenkin, että Google ei aina näytä kirjoittamaasi metakuvausta, ainakaan kokonaan.
Olemme kirjoittaneet artikkelin täydellisten metatietojen kirjoittamisesta, voit lukea sen linkkiä klikkaamalla.
Mitä hyötyä on metakuvausten kirjoittamisesta?
Metakuvauksen kirjoittamisen hyötyjä ovat esimerkiksi:
- Parempi klikkausprosentti (CTR)
- Metakuvaus toimii ilmaisena mainoksena
- Avainsana metakuvauksessa parantaa hakutuloksen sijoitusta
- Auttaa käyttäjää valitsemaan hakutulossivulta sopivimman hakutuloksen
- Enemmän liidejä, koska sivustollesi tulee paremmin konvertoituvia kävijöitä
- Hyvä metakuvaus voidaan näyttää ylimpänä hakutuloksena eli nollasijalla
Hakutulosten parempi klikkausprosentti tai CTR (Click-through rate) tarkoittaa sitä, että suurempi osa Googlen hakutulossivulla klikkaa sivujesi hakutulosta.
Lue lisää: Näin parannat klikkausprosenttiasi Googlen hakutuloksissa
Olet varmaan nähnyt Googlen hakutuloksissa ylimpänä, ennen kaikkia muita hakutuloksia infolaatikon? Englanniksi tuon laatikon nimi on Rich snippet, Featured snippet tai SERP 0, mutta suomeksi tuo kääntyy esimerkiksi infolaatikko, vastauslaatikko tai nollasijoitus Googlen hakutuloksissa.
Nimeä tärkeämpää onkin saada tuo hakutulossivun paras paikka itselle haltuun! Jokaisen hakutuloksen yhteydessä ei tuollaista infolaatikkoa näytetä, mutta Google näyttää sen aina, jos siitä on hakijalle hyötyä sekä jos ylipäätään hyvä ja tiivistetty vastaus hakijan kysymykseen on olemassa.

Kuvassa tein Google-haun ”Miten saada asiakkaat tilaamaan enemmän verkkokaupasta?”, jolloin Google näytti tältä sivustolta löytyvän tämän artikkelin: https://www.hakukonemestarit.fi/blogi/nain-saat-asiakkaat-tilaamaan-useammin-verkkokaupastasi/
Nyt, kun jo varmaan uskot kuinka tärkeää metakuvauksen kirjoittaminen on, voidaan käsitellä Googlen antamia ohjeita huonoista ja hyvistä metakuvauksista.
Huono metakuvaus Googlen mukaan
Google antaa sivuillaan neljä esimerkkiä huonoista metakuvauksista:
1. Metakuvauksessa vain listattu peräkkäin avainsanoja:
<meta name="description" content="Sewing supplies, yarn, colored pencils, sewing machines, threads, bobbins, needles">
2. Samaa metakuvausta käytetty jokaisella sivuston sivulla:
<meta name="description" content="Local news in Whoville, delivered to your doorstep. Find out what happened today.">
3. Metakuvaus ei tiivistä sivun sisältöä:
<meta name="description" content="Eggs are a source of joy in everyone's life. When I was a small child, I remember picking eggs from the hen house and bringing them to the kitchen. Those were the days.">
4. Liian lyhyt metakuvaus:
<meta name="description" content="Mechanical pencil">
Hyvä metakuvaus Googlen mukaan
Google antaa sivuillaan neljä esimerkkiä hyvistä metakuvauksista:
1. Metakuvaus kertoo, mitä kauppa myy sekä muita tietoja kuten aukioloajan ja paikkakunnan:
<meta name="description" content="Get everything you need to sew your next garment. Open Monday-Friday 8-5pm, located in the Fashion District.">
2. Metakuvaus käyttää lyhyttä otetta kyseisestä uutisesta:
<meta name="description" content="Upsetting the small town of Whoville, a local elderly man steals everyone's presents the night before an important event. Stay tuned for live updates on the matter.">
3. Metakuvaus tiivistää sivun sisällön:
<meta name="description" content="Learn how to cook eggs with this complete guide in 1 hour or less. We cover all the methods, including: over-easy, sunny side up, boiled, and poached.">
4. Metakuvaus on erityinen ja yksityiskohtainen:
<meta name="description" content="Self-sharpening mechanical pencil that autocorrects your penmanship. Includes 2B auto-replenishing lead. Available in both Vintage Pink and Schoolbus Yellow. Order 50+ pencils, get free shipping.">
Täydellinen pituus metakuvaukselle?
Aiempina vuosina ollaan suositeltu noin 160 merkin mittaista metakuvausta. Sittemmin Google on kokeillut esimerkiksi 275 merkin metakuvauksia. Nykyisin suositus metakuvauksen merkkimäärälle on kaikkea 50 ja 300 merkin välistä.
On kuitenkin huomattava, että edellä esitetyissä Googlen hyvissä metakuvauksen esimerkeissä merkkimäärät olivat 108, 164, 150 ja 195. Liian lyhyeksi metakuvaustekstiksi Google merkkasi tuon, jossa on vain 17 merkkiä.
Täydellistä pituutta ei siis metakuvaukselle ole vaikka monet hakukoneoptimoinnin ohjelmat ja esimerkiksi WordPress-lisäosat suosittelevatkin juuri tiettyjä merkkimääriä.
Kannattaa pyrkiä siihen, että metakuvaus tiivistää sivun sisällön ja jokaisella sivustosi sivulla on edes hieman toisistaan erilainen metakuvausteksti.
Jos haluat meidän asettavan sivustollesi metatiedot ja tekevän muita hakukoneoptimoinnin perusasioita, voit tilata meiltä hakukoneoptimoinnin peruspaketin WordPress-sivustollesi.
Hakukoneoptimointi WordPress-sivustolle
Hakukoneoptimoinnin peruspaketti sisältää seuraavat asiat:
- Avainsanatutkimus, jossa etsitään parhaat avainsanat yrityksellesi.
- Kuvien kompressointi eli pakataan kuvat mahdollisimman pieneksi laadun kärsimättä, jotta ne latautuisivat mahdollisimman helposti ja nopeasti
- Metaotsikot ja metakuvaukset asetetaan joka sivulle, jotka molemmat näkyvät Googlen hakutulossivulla. Hyvä metaotsikko sekä -kuvaus parantavat klikkausprosenttia eli sitä osuutta kävijöistä, jotka klikkaavat verkkosivustonne linkkiä Googlen hakutulossivulla.
- Google Analytics -kävijäseurannan asentaminen sivustollenne. Näette kuinka, paljon kotisivuilla on ollut kävijöitä ja mistä he ovat tulleet.
- Google Search Console käyttöönotto. Google lähettää sivuston ylläpitäjälle viestejä mahdollisissa ongelmatilanteissa.
- Sitemapin luominen ja ilmoittaminen Googlelle indeksoitavaksi. Tämä tiedoston kertoo hakukoneille mitä, sivustolta saa indeksoida ja mitä ei. Vain indeksoidut tiedostot tulevat näkyviin hakutulossivulla.
- Robots.txt luominen. Tällä tiedostolla annetaan hakukoneille lupa indeksoida sivut.
- Välimuistitus lisäosan asentaminen sivustolle. Välimuistituksen ansiosta sivut latautuvat nopeammin.
- Yrityksen toimipisteen lisääminen Google Mapsiin
- Hakukoneystävälliset URL-osoitteet
- Google-fonttien lataus paikallisesti, omalta palvelimelta. Parantaa sivujen latausnopeutta ja auttaa GDRR-asioissa.
Hakukoneoptimoinnin peruspaketin hinta on suomenkielisille WordPress-kotisivuille alkaen 349 € + ALV 24 %. Kotisivuprojektin yhteydessä annamme paketin erikoishintaan. WooCommerce-verkkokaupoille ja englanninkielisille sivustoille hinta on hieman kalliimpi. Kysy tarjous!
Tarjouksen kysyminen ei maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.
Voit myös halutessasi varata ilmaisen 30 minuutin konsultaation. Voimme yhdessä käydä WordPress-verkkosivujasi läpi, ehdottaa kehitystoimenpiteitä sekä halutessasi tehdä palaverin jälkeen sinulle tarjous verkkosivujen parantamisesta.
VARAA ILMAINEN KONSULTAATIO
Lähetä viesti, jos haluat ilmaisen 30 minuutin konsultaation WordPress-verkkosivujesi toiminnasta.