Google PageSpeed Insights optimointi
Haluatko nopeuttaa WordPress-kotisivujasi tai WooCommerce-verkkokauppaasi? Tiesitkö, että on olemassa ilmainen ohjelma, jolla voit testata kotisivujesi tai verkkokauppasi suorituskykyä?
Google PageSpeed Insights näyttää verkkosivustosi latausajan sekä antaa pisteet sille, miten hyvin tai huonosti sivustosi suoriutuu.
Ilmainen arvio WordPress-sivuston suorituskyvystä
WordPress-verkkosivujen nopeusoptimointi
Haluatko meidän testaavan WordPress-kotisivujesi tai WooCommerce-verkkokauppasi suorituskykyä veloituksetta? Tilaa meiltä ilmainen arvio sivustosi suorituskyvystä lähettämällä meille lomakkeen kautta sähköpostiosoitteesi ja sivustosi www-osoite. Saat meiltä ilmaisen raportin sivustostasi ja vinkit suorituskyvyn sekä käytettävyyden parantamiseen!
Miten Google PageSpeed Insights toimii?
Mene ensiksi osoitteeseen: https://pagespeed.web.dev/

Lisää seuraavaksi haluamasi nettisivun url-osoite sille tarkoitettuun kenttään ja klikkaa “Analysoi” -painiketta.
Testi raksuttaa vähän aikaa, jonka jälkeen saat nähtäväksi testin tulokset. Huomioi kuitenkin, että testitulokset voivat vaihdella esimerkiksi vuorokauden ja kellonajan mukaan palvelintilasta johtuen, joten kannattaa ottaa muutama testi ja niistä vaikka keskiarvo.
Hyvän ja huonon testituloksen esimerkit

Kuvassa on page builderia käyttävä WordPress-sivusto, jonka latausnopeus on todella hidas. Google antaakin tuolle sivustolle vain 40 pistettä testissä, joka on mielestäni vielä yläkanttiin. Pisteiden tulisi tuolla latausajalla olla lähellä nollaa. Huom! Kyseisen kuvan sivusto ei ole meidän tekemämme.

Tässä kuvassa puolestaan näkyy hakukonemestarit.fi sivuston satunnaisen artikkelisivun testitulos. Kaikki näyttää olevan vihreällä kuten pitääkin.
Minkä vuoksi jokin sivu saa hyvät ja toinen sivu huonot pisteet?
Mobiilin nopeus erityisen tärkeää
Google on jo vuodesta 2018 alkaen pitänyt sivun latausnopeutta yhtenä merkittävänä tekijänä hakutuloksia ajatellen. Vuosi vuodelta sivuston nopeus etenkin mobiilissa on tullut yhä tärkeämmäksi. Google on täysin oikeassa ollessaan sitä mieltä, että jos sivun latausnopeus on hidas, useimmiten myös käyttäjän kokemus on huono.
Googlen tavoite on näyttää hakutuloksissaan sellaisia tuloksia, jotka auttavat hakijaa ja jotka ratkaisevat hakijan ongelman. Jos joku klikkaa hakutuloksista sivun linkkiä ja tuo kyseinen sivu lataa kauan, on iso todennäköisyys, että verkkovierailija palaa takaisin edelliselle sivulle eli hakutuloksiin. Google ajattelee tällöin, että sivustolla oli huono käyttäjäkokemus, ja huonontaa sivuston sijoitusta hakutuloksissa.
Tämän vuoksi sinunkin tulisi olla kiinnostunut verkkosivustosi latausnopeudesta ja käytettävyydestä!
Lue lisää: Mikä on välitön poistumisprosentti ja miten pienentää sitä?
Lue lisää: Käyttäjäkokemuksen parantaminen verkkosivustolla
Nopeiden verkkosivujen hyödyt
- Bounce rate eli välittömästi sivustolta poistuvien kävijöiden osuus pienenee
- Parempi käyttäjäkokemus
- Verkkosivujen konversio paranee
- Parantunut hakukonenäkyvyys eli saat enemmän kävijöitä sivustollesi
- Digitaalisesta markkinoinnista saatava hyöty paranee
Käydään seuraavaksi läpi mittarit, joita Google PageSpeed Insights testaa.
Core Web Vitals
Core Web Vitals eli ne tärkeimmät mittarit, joilla Google mittaa verkkosivustojen käytettävyyttä.
Largest Contentful Paint
Largest Contentful Paint (LCP) tarkoittaa sitä aikaa, jolloin sivun isoin elementti on latautunut.

Jotta saisit LCP-kohdasta puhtaat paperit eli vihreän palluran, tarvitsee luvun olla alle 2,5 sekuntia.
Google kertoo, että ”aina kun sivun LCP laski 100 ms, Farfetchin verkkokonversioprosentti kasvoi 1,3 %.”
Jos siis haluat parantaa verkkosivujesi konversioprosenttia, optimoi sivuston latausaika mahdollisimman nopeaksi!
First Input Delay

First Input Delay (FID) tarkoittaa sitä aikaa, kun käyttäjä voi ensimmäisen kerran tehdä sivulla jonkin toiminnon, kuten klikata linkkiä. Tätä lukua ei pysty laboratoriossa tutkimaan, joten saat tietää FID-tuloksen vain, jos sivustollasi on käynyt tarpeeksi vierailijoita lähiaikoina.
Jotta saisit FID-kohdasta puhtaat paperit eli vihreän palluran, tarvitsee luvun olla alle 0,1 sekuntia.
Cumulative Layout Shift

Cumulative Layout Shift (CLS) tarkoittaa sitä, kuinka stabiili sivu on käyttäjän kannalta latauksen aikana.
Jotta saisit CLS-kohdasta puhtaat paperit eli vihreän palluran, tarvitsee luvun olla alle 0,1.
Google kertoo, että ”Kun CLS laski 0,2:lla, Yahoo! JAPANin katselukerrat nousivat 15 % istuntoa kohden, istuntojen kesto piteni 13 % ja välitön poistuminen prosenteissa laski 1,72 %.”
Samalla sivulla Google kertoo myös, että ”Kun redBusin CLS-arvo laski 1,65:stä 0:aan, se paransi merkittävästi sijoitustaan verkkotunnustasolla maailmanlaajuisesti.”
Optimoi siis sivujesi nopeus ja käyttäjäkokemus, niin saat avainsanoillesi paremmat sijoitukset Googlessa! Se taas tuo sivustollesi enemmän kävijöitä, joka kasvattaa myyntiäsi.
Lue lisää Core Web Vitals -mittareista osoitteesta: https://web.dev/vitals/
Google PageSpeed Insights pisteet
Mitkä ovat hyvät pisteet Google PageSpeed Insights testissä?
Google pisteyttää sivut seuraavasti:
- Alle 50 pistettä tarkoittavat huonoa tulosta
- Pisteet 50—90 tarkoittaa, että sivussa on parannettavaa
- Yli 90 pistettä tarkoittaa hyvää tulosta
Parasta PageSpeed Insights ohjelmassa on, että se antaa ohjeita, joiden avulla voit tehdä verkkosivuistasi nopeamman!
Laboratoratiodata -kohdassa Google antaa hyville suorituksille vihreät pallurat, kehitettäville asioille oranssit laatikot ja huonoille suorituksille punaiset kolmiot.

Googlella on laskuri, josta näet paljonko sivun PageSpeed Insights olisivat tietyillä arvoilla: https://googlechrome.github.io/lighthouse/scorecalc/
Google PageSpeed Insights laboratoriodata
Aiemmin tässä artikkelissa jo käsiteltiinkin LCP, FID ja CLS, mutta on myös viisi muuta mittaria, joita Google PageSpeed Insights testaa. (Oikeasti myös kuudeskin, mutta se on vielä kehitysasteella, joten ei puhuta siitä vielä.)
First Contentful Paint

First Contentful Paint (FCP) luku tarkoittaa sitä aikaa, joka kestää, että verkkovierailijalla alkaa näytöllään näkyä mitä tahansa hänen tullessa sivulle.
Jotta saisit FCP-kohdasta puhtaat paperit eli vihreän palluran, tarvitsee luvun olla alle 1,8 sekuntia.
Total Blocking Time
Total Blocking Time (TBT) tarkoittaa sitä aikaa, minkä aikana käyttäjä ei voi sivun latautumisen vuoksi tehdä sivulla toimenpiteitä.
Jotta saisit TBT-kohdasta puhtaat paperit eli vihreän palluran, tarvitsee luvun olla alle 0,2 sekuntia.
Time to First Byte

Time to First Byte (TTFB) tarkoittaa sitä aikaa, joka kuluu internet-selaimelta ensimmäisen tiedon vastaanottamiseen serveriltä eli palvelimelta sille lähetetyn latauspyynnön jälkeen.
Jotta saisit TTFB-kohdasta puhtaat paperit eli vihreän palluran, tarvitsee luvun olla alle 0,8 sekuntia.
Jos haluat tehokkaan palvelintilan eli webhotellin WordPress-sivustollesi, suosittelemme Hostingpalvelun WordPress-webhotelleja. Ne ovat suunniteltu nimenomaan WP-verkkosivustoja ajatellen.
Ja mikä parasta, niin Hostingpalvelun asiakaspalvelu siirtää puolestasi nykyiset WordPress-sivusi veloituksetta heidän palveluun! Myös me voimme auttaa sivuston siirrossa.
Speed Index
Speed Index (SI) kertoo, kuinka nopeasti sivun sisältö tulee näkyviin.
Jotta saisit SI-kohdasta puhtaat paperit eli vihreän palluran, tarvitsee luvun olla alle 3,4 sekuntia.
Time to Interactive
Time to Interactive (TTI) tarkoittaa aikaa siihen, kun sivu on käyttäjälle kaikilta toiminnoiltaan käytettävissä.
Jotta saisit TTI-kohdasta puhtaat paperit eli vihreän palluran, tarvitsee luvun olla alle 3,8 sekuntia.
Yhteenveto
Google arvostaa nopeita ja käyttäjäkokemukseltaan hyviä sivustoja. Tästä syystä sinunkin WordPress-kotisivujesi tai verkkokauppasi tulisi latautua nopeasti ja tarjota hyvä käyttäjäkokemus verkkovierailijoille.
Tilaa meiltä ilmainen arvio WordPress-sivustosi suorituskyvystä. Saat meiltä raportin sivustosi tilasta sekä vinkit suorituskyvyn ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen.
VARAA ILMAINEN KONSULTAATIO
Lähetä viesti, jos haluat ilmaisen 30 minuutin konsultaation WordPress-verkkosivujesi toiminnasta.