Mitä tehdä, kun WordPress-päivitys ei onnistu?
Yleensä WordPressin päivittäminen on helppoa. Sen kuin vain klikkaa muutamaa painiketta, odottaa hetken ja päivitys on valmis. Joskus kuitenkin käy niin, että WordPress jää jumiin päivitystilaan ja kohtaat seuraavan tekstin, joka ei odottelunkaan jälkeen katoa: ”Briefly unavailable for scheduled maintenance. Check back in a minute.” tai ”Sivustoa huolletaan ja se on hetken poissa käytöstä. Kokeile uudestaan minuutin kuluttua.” WordPress-päivitys jäi siis jumiin.

Mitä tehdä, kun WordPress on jumissa päivitystilassa?
Yleensä tässä vaiheessa alkaa paniikki ja epäusko: ”Miten voi olla, että WordPress-päivitys meni pieleen?”
Toivottavasti seuraavan kerran, kun sivustosi WordPress-lisäosien päivittämisen jälkeen jäi jumiin, teet Google-haun ja löydät tämän artikkelin.
En ala jaaritella asiasta vielä tässä vaiheessa sen enempää, vaan mennään suoraan ratkaisuun.
Ota yhteys palvelimeen
Ota FTP-yhteys palvelimeesi. Voit tehdä sen esimerkiksi Filezilla-nimisellä ilmaisella ohjelmalla.
Tai vaihtoehtoisesti kirjaudu sisään verkkosivujesi cPaneliin ja valitse sieltä File Manager tai suomeksi Tiedostonhallinta.
Huom! cPanel ei välttämättä automaattisesti näytä .tiedostoja, joten sinun tarvitsee ensiksi ottaa asetuksista päälle ”Show hidden files”-vaihtoehto. Suomeksi sama on ”Näytä piilotetut tiedostot (dotfiles)”.
Poista .maintenance tiedosto

Kun olet kirjautunut FTP:n tai cPanelin kautta palvelimeesi, etsi sieltä se kansio, johon olet asentanut WordPressin. Tästä kansiosta löytyy wp-admin, wp-content ja wp-includes nimiset kansiot. WordPressin asennuskansio palvelimella on useasti public_html niminen kansio.
Etsi tiedosto, jonka nimi on .maintenance ja poista se.
Voit poistaa tiedoston klikkaamalla hiiren oikeaa painiketta ja klikkaa näpäyttämällä ”Poista”-painiketta.
Mene nyt uudelleen kotisivuillesi ja päivitä sivu. Ongelman pitäisi olla tiessään ja voit taas alkaa käyttämään sivustoasi!
Jottet jatkossa enää joutuisi kärvistelemään vastaavanlaisen tilanteen kanssa, lue myös seuraavat ohjeet, joiden avulla voit mahdollisesti välttää ongelmatilanteen WordPressiä päivittäessä. Voit myös tilata meiltä WordPressin huolenpitopalvelun, jossa hoidamme kaikki päivitykset ja varmuuskopioinnin säännöllisesti.
Miten päivität WordPress-lisäosat oikein?
Aina kun aloitat päivittämään WordPressiä, järjestelmä menee ylläpitotilaan. Päivittämisen jälkeen järjestelmä poistaa käytöstä ylläpitotilan automaattisesti, tai ainakin useimmiten tekee niin.

Kuvassa esimerkki WordPress-lisäosan päivittämisestä, joka sujui ongelmitta.
Varmista yhteensopivuus ennen kuin päivität
Ennen kuin teet päivityksiä WordPressiin (tai mihin tahansa järjestelmään), ota aina ensiksi varmuuskopiot kaikesta.
Varmuuskopioiden ottamisen jälkeen, tarkista onko päivitettävä teema tai lisäosa yhteensopiva.

Voit tarkistaa yhteensopivuuden Lisäosat-sivulta, päivitettävänä olevan lisäosan kohdasta klikkaamalla ”Katso tiedot” -painiketta.

Löydät tiedot siitä, mihin WordPress-versioon asti kyseinen lisäosa on yhteensopiva. Näet myös vaaditun WordPress-version ja PHP-version.
Suositus on, että päivität vain lisäosia, jotka ovat yhteensopivia käyttämäsi WordPress-version kanssa. Jos siis olet tehnyt WordPress-järjestelmän päivityksen uusimpaan versioon, esimerkiksi WordPress-versio 4.9.7 ja jokin lisäosa ei ole sen kanssa yhteensopiva, älä vielä päivitä kyseistä lisäosaa.
Päivitä yksi kerrallaan
Minimoidaksesi ongelmat, päivitä vain yksi asia kerrallaan. Ihannetilanteessa päivitykset suoritetaan sivuston kehitysversioon, joka ei ole nähtävissä yleisölle. Tällöin jonkin päivityksen mennessä pieleen tai jos lisäosien välillä ilmenee yhteensopivuusongelmia, voidaan tilanne korjata ilman, että varsinainen kotisivu tai verkkokauppa kokee mitään ongelmia.
Jos sinulla ei ole verkkosivustostasi kehitysversiota, ota meihin yhteyttä ja luomme sinulle turvallisen tilan, jossa voit tehdä päivityksesi rauhassa!
—
Jos sinulla on kysyttävää tästä asiasta tai mistä tahansa muusta WordPressiin liittyvästä asiasta, voit aina olla meihin yhteydessä!
Jos pidit tästä artikkelista, jaa se myös muille. Sharing is caring.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.