Pinterest-markkinoinnin virheet
Jos käytät Pinterestiä yrityksesi markkinoinnissa, olet varmaankin kiinnostunut keinoista, jotka tuovat parhaita tuloksia. Markkinointi sosiaalisessa mediassa ei ole samanlaista jokaisessa palvelussa. Ennen kuin aloitat Pinterestin käytön yrityksesi nimissä, on sinun syytä tietää, missä useat yritykset menevät vikaan.
Lue, mitkä ovat yritysten yleisimmät Pinterest-virheet ja vältä itse tekemästä niitä!
Huonolaatuinen profiilikuva
Kuten kaikissa muissakin sosiaalisen median kanavissa, profiilikuva on ensimmäinen asia, jonka ihmiset näkevät. Hyvä profiilikuva on erityisen tärkeä Pinterestissä, koska Pinterest on kuvapalvelu.
Pidä huoli, että profiilikuvasi on mielenkiintoinen ja kuvastaa hyvin yritystäsi ja brändiäsi.
Yrityksen nettisivut ei linkitetty Pinterestiin
Vahvista nettisivusi Pinterestissä ja saat siitä uuden linkin sivuillesi sekä saat käyttöösi myös Pinterestin analyysityökalun, josta löydät tietoja sitouttamastasi yleisöstä.
Nettisivun vahvistaminen kertoo myös, että Pinterest-sivusi todella on aito ja edustaa kyseistä yritystä.
Tyhjät taulut
Tyhjät Pinterest-taulut eivät ole maailman pahin asia, mutta se saattaa antaa negatiivisen kuvan yrityksestäsi. Älä luo uusia tauluja jos sinulla ei ole kuvia niihin.
Voit luoda salaisen taulun, joka ei näy muille. Lisää ainakin viisi kuvaa tauluun ja vasta sitten muutat taulun tilan julkiseksi.
Oman yrityksen liiallinen promoaminen
Pinterestin käyttäjät ovat innokkaita ostamaan. Joidenkin tietojen mukaan jopa 93% Pinterestin käyttäjistä käyttää palvelua suunnitellessaan tuotteiden ostamista. Pinterestin käyttäjät myös ostavat keskimääräisesti enemmän kuin muiden sosiaalisen median kanavien käyttäjät. 87% Pinterestin käyttäjistä on ostanut jotakin Pinterestin takia, kertoo market.us.
Tästä käyttäjien ostoinnokkuudesta huolimatta ei kannata tyrkyttää omia tuotteita liikaa. Hyvänä ohjenuorana toimii 80/20 -sääntö, jonka mukaan 80% kuvistasi tulisi auttaa, inspiroida sekä opettaa seuraajiasi ja vain 20% pinneistäsi tulisi käsitellä yritystäsi ja tuotteitanne.
Älä jaa pelkästään omaa sisältöäsi, muista myös repinnata muiden kuvia! Muiden käyttäjien sisällön jakaminen on myös hyvä tapa rakentaa suhteita.
Kuvat ilman kuvauksia
Kun pinnaat kuvia, muista aina lisätä niihin kuvaus. Jos et lisää kuvausta, pinnejäsi ei voi löytää Pinterestin haun kautta. Jos et löydy haussa, et saa repinnauksia, saati sitten uusia seuraajia.
Hyvin kirjoitettu kuvaus tuotteesi yhteydessä parantaa klikkauksia, jotka vievät sivuillesi.
Voit käyttää kuvauksessa muutamia sopivia häshtägejä, joilla potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut. Älä kuitenkaan lisää tolkuttomasti häshtägejä, jottei kuvaus ei näytä sekavalta.
Et julkaise tarpeeksi usein
Johdonmukaisuus on tärkeää. Yksi suurimmista virheistä mitä yritykset tekevät, on se, että he eivät pinnaa tarpeeksi usein. Vielä pahempi on jos Pinterest-sivua ei ole päivitetty millään tavalla kuukausiin.
Suosittelemme pinnaamaan sisältöä Pinterestiin noin viidesti päivässä. Ei hätää vaikka et ehtisi aina manuaalisesti pinnaamaan lisää sisältöä, voit automatisoida monia asioita esimerkiksi WP Pinner -ohjelman avulla.
Häshtägit taulujen otsikoissa
Häshtägejä eli aihetunnisteita on joka puolella sosiaalisessa mediassa, myös Pinterestissä. Häshtägejä ei kuitenkaan kannata käyttää taulujen otsikoissa, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Taulujen otsikot eli nimet eivät ole klikattavia, etkä saa niillä etua Pinterestin haussa.
Nimeä taulusi mahdollisimman kuvaavasti ja unohda häshtägit.
Tauluilla ei kuvaustekstiä
Pinterestin tauluille on mahdollista kirjoittaa 500 sanainen kuvaus ja tämä mahdollisuus kannattaa ehdottamasti käyttää hyväksesi!
Muista myös lisätä kategoria taululle, sekin auttaa sinua löytymään Pinterestin haussa. Puhumattakaan Googlen ja muiden hakukoneiden hakutuloksista…
Kaikki pinnit peräkkäin
Kun perustat itsellesi tai yrityksellesi Pinterest-tilin, voit lisätä pinnauksia vaikka kuinka monta putkeen, jotta saat tauluihisi sisältöä. Myöhemmin näin ei kuitenkaan kannata enää toimia.
Pinterestissä, kuten monissa muissakin some-palveluissa, on käytössä aikajana. Tällä aikajanalla esitellään uusimmat pinnaukset. Jos pinnaat kaikki uudet kuvasi muutaman minuutin sisällä, et saa kuvillesi maksimaalista näkyvyyttä.
Toisekseen, on todella ärsyttävää jos joku pinnaa esimerkiksi 50 kuvaa putkeen. Jos haluat pinnata todella useita kuvia peräkkäin, luo ensin salainen kansio ja tee siitä julkinen vasta, kun olet saanut kaikki tauluun tulevat kuvat pinnattua.
—
Suomen hakukonemestarit on myös Pinterestissä! Seuraa meitä osoitteessa https://fi.pinterest.com/Hakukonemestari/
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.