Googlen Avainsanojen suunnittelija on rikki?
Google muutti vuoden 2016 kesällä Avainsanojen suunnittelijan näkyvyyttä. Aiemmin kaikille avoinna olleet tarkat avainsanojen hakumäärät muuttuivat avoimiksi vain AdWords-tilin luoneille (maksaville asiakkaille).
Avainsanojen suunnittelija on alunperin tarkoitettu Adwords -hakusanamainonnan kampanjoita luoville, mutta monet ovat käyttäneet sitä suunnitellessaan verkkosivujensa hakukoneoptimointia.
Googlen Avainsanojen suunnittelijassa on eri vaihtoehtoja, joilla hakea tietoja tiettyjen avainsanojen hakumääristä.
Tein kokeen, jossa valitsin ”Hae tietoja hakujen määrästä ja trendejä”-vaihtoehdon. Hain tietoja seuraavien sanojen hakumääristä:
kotisivut
hakukoneoptimointi
some-markkinointi
wordpress
hakusanamainonta
woocommerce
facebook-mainonta
Ensimmäisen kokeen tein käyttämälläni aktiivisella AdWords MCC-tilillä (My client center) ja avainsanojen hakumäärät näkyivät ihan normaalisti:
Seuraavaksi kokeilin tuoreella AdWords-tilillä, jolla en ole mainostanut Googlessa. Tällainen näkymä on kuulemma valitettavan tuttu monelle, joka aiemmin luotti Avainsanojen suunnittelijan hakumääriin:
Hivenen hankalaa alkaa rakentamaan hakusanamainonnan kampanjaa, jos hakujen määrät ovat noin epätarkkoja…
Ratkaisu
Joillekin on toiminut se, että on syöttänyt maksutietonsa ja luonut ensimmäisen kampanjansa, jonka jälkeen hakumäärät ovat tarkentuneet. Jos sinullakin on ongelma hakumäärien epätarkkuuden kanssa, voit kokeilla luoda ensimmäisen kampanjasi.
Jos et halua antaa maksutietojasi Googlelle tai et halua luoda itse AdWords-kampanjaasi, voit aina olla meihin yhteydessä ja luomme optimoidut AdWords-kampanjat puolestasi! Jos haluat meidän tekevän avainsanatutkimuksen puolestasi hakukoneoptimointia varten, sekin onnistuu kyllä.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.