Arvonlisäveron korottaminen WooCommerce-verkkokaupassa
Suomen yleinen arvonlisäverokanta nousee 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen. Tämä muutos vaikuttaa suoraan kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin, joiden verokanta on nykyisin 24 prosenttia. WooCommerce-verkkokaupan omistajille tämä tarkoittaa, että heidän on päivitettävä tuotteidensa hinnat ja verokannat vastaamaan uutta verokantaa. Tämä artikkeli antaa ohjeet, miten arvonlisäveron korottaminen voidaan toteuttaa sujuvasti WooCommerce-verkkokaupassa.
Veroprosentin muuttaminen WooCommercessa
Ihan ensiksi kannattaa vaihtaa ns. ”Perusvero” WooCommercen asetuksista.
WooCommerce-verkkokaupan ALV-asetukset löytyvät WooCommerce –> Verot –> Perusvero % -kohdasta.
Muuta FI-maatunnuksen riviltä 24.0000 muotoon 25.5000. Myös veron nimi kannattaa muuttaa uuden verokannan mukaiseksi.
Sinun ei välttämättä tarvitse tehdä enää mitään muuta kuin tyhjentää mahdollinen välimuisti (cache) verkkokaupastasi ja tarkistaa tuotteiden hinnat varmuuden vuoksi.
Jos kuitenkin haluat korottaa tuotteiden hintoja, seuraavassa siihen ohje.
Hintojen korottaminen veromuutoksen jälkeen
Ihan aluksi täytyy päättää, kuinka paljon haluat korottaa hintoja. Seuraavassa yksi esimerkki.
Ensiksi lasketaan tuotteen arvonlisäveroton hinta. Esimerkiksi jos tuotteen arvonlisäverollinen hinta on 24 prosentin verokannalla 100 euroa, niin tällöin arvonlisäveroton hinta on 100€ / 1,24 = 80,6451… €. Pyöristetään se 80,65 euroon.
Seuraavaksi lasketaan uusi arvonlisäverollinen hinta uudella arvonlisäveroprosentilla:
80,65€ * 1,255 = 101,21575€ joten pyöristettynä 101,21€.
Hintoja tulisi siis nostaa 1,21 prosentilla, jotta veroton hinta pysyisi samana uudella veroprosentilla.
Tuotteiden hintojen muokkaaminen WooCommercessa
WooCommerce-verkkokaupassa tuotteiden hintoja ei tarvitse onneksi muokata yksitellen, vaan voit käyttää järjestelmän ”Massatoiminnot”-muokkausta. ”Muunnelmatuotteiden” hintoja ei voi tätä kautta kuitenkaan muokata. Hyppää siis seuraavaan vaiheeseen, jos WooCommerce-verkkokaupassasi on muunnelmatuotteita.
HUOM! Ennen hintojen muutoksia, ota täydellinen varmuuskopio verkkokaupastasi tai tee muutokset testisivuston puolella, älä suoraan livenä näkyvälle sivustolle. Tämän ohjeen mahdollisista virheistä emme valitettavasti voi ottaa vastuuta.
Prosenttikorotuksen tekeminen massana
- Mene ensiksi Tuotteet-sivulle WordPressin taustanäkymässä. Oletuksena Tuotteet-sivulla näkyy 20 tuotetta. Tuotteet-sivun oikeasta ylänurkasta ”Näyttöasetukset” auki klikkaamalla saat vaihdettua tuotemäärää ”Kohteiden määrä per sivu” -kohdasta.
- Laita rasti ruutuun tuotteiden kohdalle, joita haluat muokata.
- Valitse ”Massatoiminnot”-kohdasta ”Muokkaa” ja klikkaa ”Käytä” -painiketta. (Voit joutua tekemään muokkaukset osissa, koska palvelimesi ei välttämättä pysty käsittelemään satoja tai tuhansia tuotteita kerralla.)
- Hinta-kohdasta valitse ”Nosta nykyistä hintaa (kiinteä määrä tai %)”
- Kirjoita tähän prosentti, jolla haluat korottaa tuotteiden hintoja. Esimerkiksi jos tuotteiden hintoja haluttaisiin nostaa aiemmalla 1,21 prosentilla, niin tähän kohtaan kirjoitettaisiin 1,21%
- Klikkaa lopuksi alhaalta sinistä ”Päivitä”-painiketta.
Nyt valitsemiesi ns. ”Perustuotteiden” hinnat ovat muuttuneet WooCommerce-verkkokaupassasi. Toista sama prosessi kaikille haluamillesi tuotteille.
Saman euromääräisen korotuksen tekeminen massana
- Mene ensiksi Tuotteet-sivulle WordPressin taustanäkymässä. Jos verkkokaupassasi on paljon tuotteita, niin järjestä tarvittaessa tuotteet hinnan mukaan klikkaamalla ”Hinta” -otsikosta.
- Laita rasti ruutuun tuotteiden kohdalle, joiden hintoja haluat korottaa.
- Valitse ”Massatoiminnot”-kohdasta ”Muokkaa” ja klikkaa ”Käytä” -painiketta.
- Hinta-kohdasta valitse ”Nosta nykyistä hintaa (kiinteä määrä tai %)”
- Kirjoita tähän kenttään kiinteä euromäärä, jolla haluat korottaa valitsemiesi tuotteiden hintoja. Esimerkiksi jos tuotteiden hintoja haluttaisiin nostaa 0,60 eurolla, niin tähän kohtaan kirjoitettaisiin 0,60
- Klikkaa lopuksi alhaalta sinistä ”Päivitä”-painiketta.
Nyt valitsemiesi ns. ”Perustuotteiden” hinnat ovat kasvaneet haluamallasi kiinteällä euromäärällä.
Jos verkkokaupassasi on kuitenkin myös ns. ”Muunnelmatuotteita” eli sellaisia tuotteita, josta on useita versioita, esimerkiksi värejä tai kokoja, niin jatka seuraavaan vaiheeseen.
Muunnelmatuotteiden hintojen muuttaminen WooCommercessa
Muunnelmatuotteiden hintojen muuttamista varten tarvitaan lisäosa, koska verkkokaupan ”Massatoimintojen” kautta tätä ei valitettavasti voi tehdä.
Esimerkiksi ”Price Update: Bulk Pricing Editor for WooCommerce” -niminen lisäosa sopii tähän tarkoitukseen.
HUOM! Ennen yhdenkään lisäosan asentamista tai päivittämistä kannattaa ottaa täydellinen varmuuskopio verkkokaupastasi.
- Asenna ”Price Update: Bulk Pricing Editor for WooCommerce” -lisäosa (tai haluamasi vastaava lisäosa) verkkokauppaasi.
- Lisäosan asetuksista lisää haluamasi korotus ”Multiply all product prices by” -kohtaan. Tässä esimerkissä käytämme samaa 1,21 prosentin korotusta eli kirjoitetaan 1,0121 tähän kenttään.
- Klikkaa alhaalta ”Preview prices” -painiketta nähdäksesi esikatselun uusista hinnoista ennen muutosten tekemistä.
- Jos kaikki hinnat näyttää siltä kuin pitääkin, niin klikkaa punaista ”Change prices” -painiketta.
Nyt kaikki hinnat WooCommerce-verkkokaupassasi on vaihdettu!
Jos olet kiinnostunut verkkosivuston huolenpitopalvelusta, jossa pidämme huolta verkkokauppasi tietoturvasta, niin lue lisää Sitrusmedia.fi sivustoltamme WordPressin huolenpitopalvelusta.
Yhteenveto
Tällä tietoa yleinen arvonlisäveroprosentti nousee Suomessa 1.9.2024 ja verkkokauppiaiden tulee reagoida asiaan. WooCommercessa on mahdollista korottaa veroprosenttia helposti verkkokaupan asetuksista.
Perustuotteiden hinnat on myös helppo muokata WooCommercen ”Massatoiminnot” kautta, mutta ns. ”Muunnelmatuotteiden” hintojen muokkauksia varten tarvitsee kolmannen osapuolen lisäosan.
Ota aina täydellinen varmuuskopio verkkokaupastasi ennen kuin asennat tai päivität lisäosia tai teet ”Massatoimintojen” kautta muokkauksia tuotteisiin.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.