044 239 6296
asiakaspalvelu@hakukonemestarit.fi

Single Blog Title

This is a single blog caption

8 syytä, miksi kaikki yritykset tarvitsevat kotisivut

Kotisivut ovat kaiken markkinoinnin keskus, mutta kaikki yritykset eivät siitä huolimatta omista kotisivuja. Miksi eivät?

Tässä kahdeksan yleisintä syytä, joita kuulee yrittäjien suusta siitä, miksi heidän yrityksensä ei tarvitse kotisivuja.

”Meidän toimialamme ei ole netissä”

Hyvä homma! Se tarkoittaa sitä, että kilpailijasi eivät ole netissä, joten sinun kotisivusi tulevat saamaan enemmän kävijöitä.

61% internetin käyttäjistä etsii tuotteista tietoa netistä. Paranna mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi, ja siksi perusta sinäkin yrityksellesi omat kotisivut.

Tilastokeskuksen mukaan 65% kaikista suomalaisista on käyttänyt internetiä matkapuhelimella kodin ja työpaikan ulkopuolella viimeisten kolmen kuukauden aikana.

Sinun ei tarvitse myydä netissä tuotteitasi, jotta kotisivuista olisi sinulle hyötyä. Vaikka sinulla olisi jäätelökioski, hyödyt silti kotisivuista. Voit kertoa kotisivuillasi tuotteistasi tai yrityksesi tarinan, tai voit vaikkapa lisätä kotisivuille Google Maps -kartan, joka helpottaa löytämään perille kioskiisi ja niin edelleen.

Jos yrityksellä ei ole kotisivuja, se ei arvosta asiakaskuntaansa. #kotisivut Klikkaa ja Twiittaa

”Meillä on jo tarpeeksi asiakkaita”

Mitä, jos asiakkaanne löytävät toisen toimijan, joka palvelee heitä paremmin? Varaudu mieluummin etukäteen, ja hanki uusia asiakkaita ennen kuin se on liian myöhäistä.

50% mobiililaitteilla tehdyistä nettihauista tehdään siinä toivossa, että löydettäisiin paikallisia toimijoita. Perusta yrityksellesi siis kotisivut, ja hakukoneoptimoi ne niin, että ne löydetään.

Kun yrityksellä riittää tänään asiakkaita, sen omistajat voivat ajatella ettei heidän enää tarvitse markkinoida palvelujaan. Tässä he ovat väärässä! Jos yritys aikoo pärjätä pitkässä juoksussa, sen on pakko markkinoida itseään tavalla tai toisella. Useat yrittäjät alkavat markkinoida vasta, kun puhelin tai ovipumppu hiljenee, mutta miksi odottaa? Ole proaktiivinen, älä vain odota hiljaista hetkeä. On parempi investoida markkinointiin pieniä summia nyt, eikä pakon ajamana tuhlata suuria summia tulevaisuudessa.

”Käytämme sosiaalista mediaa, emme tarvitse kotisivuja”

Jos yritys julkaisee säännöllisesti sosiaalisessa mediassa sisältöä, se voisi aivan hyvin linkittää julkaisuissaan kotisivuilleen ja kerätä kotisivuillaan liidejä heidän seuraajistaan.

Seuraajasi voisivat olla asiakkaitasi!

”Emme tarvitse kotisivuja, koska emme itsekään käytä nettiä”

Tämä argumentti menee samaan sarjaan ”emme tiedä mitään kotisivuista” kanssa.

Vaikka yrittäjä ei itse käyttäisi internetiä tai edes tietokonetta, ei se tarkoita etteikö kotisivuista olisi hänen yritykselleen hyötyä. Yrittäjän tulee muistaa, että hänen tulisi palvella asiakkaitaan myös internetin välityksellä, sillä hänen asiakkaansa etsivät netistä tietoa. Esimerkiksi Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2016 suomalaisista 88 prosenttia käytti internetiä – eli melkein kaikki.

”Meillä ei ole rahaa”

Onko yritykselläsi toimitilat? Jos yritykselläsi on varaa toimitilaan, sillä on myös varmasti varaa kotisivuihin. Tiesitkö, että ennen ostopäätöksen tekemistä 94% B2B-asiakkaista etsii tietoa palvelusta netistä? Sinullakin voisi olla omat kotisivut, jotka ovat kuin esite ihmisille, jotka haluavat tietää enemmän. Kotisivut ovat auki 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 päivää viikossa ilman, että sinun tarvitsee palkata siihen työntekijää!

Sinun ei tarvitse käyttää tuhansia euroja, vaan saat hyvät kotisivut esimerkiksi meiltä alkaen 649€. Tutustu vaikkapa kotisivuesimerkkeihimme, ja inspiroidu!

Toinen vaihtoehto on, että teet kotisivut itse. Lataa ilmainen WordPress-ohjelmisto osoitteesta wordpress.org, tilaa palvelintila, ja ala rakentamaan omia kotisivujasi. Jos tarvitset apua palvelintilan valitsemisessa, WordPressin asentamisessa tai missä tahansa muussa asiaan liittyvässä, ota meihin yhteyttä. Voit myös halutessasi tutustua kirjoittamiimme WordPress-alkeet artikkeleihin.

”Meillä ei ole aikaa ylläpitää kotisivuja”

Esimerkiksi WordPress-kotisivujen ylläpito on helppoa. Voit asettaa automaattisen päivityksen uusimpiin WordPress-lisäosiin sekä WordPress-ohjelmistoon.

Voit myös halutessasi ulkoistaa koko ylläpidon tai osia siitä meille. Tarjoamme tietoturvallista ylläpitoa WordPress-sivustoille, jolloin saat keskittyä yritykseesi meidän hoitaessamme kotisivujasi.

”Kaikki tuntevat meidät jo”

Onkohan kuitenkaan näin? Varmasti noin ajattelevalla yrittäjällä on hyvä asiakaskunta, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki uudetkin alueelle muuttavat tuntisivat heidät. Juuri nämä uudet asukkaat saattavat etsiä yrityksesi palveluita, mutta löytyvätkin kilpailijasi netistä. Tai vaihtoehtoisesti joku on saanut huonoa palvelua kilpailijaltasi ja etsii uutta toimijaa, mutta ei löydä palveluitasi. Taas kerran yksi asiakkuus menetetty…

Miksi olla vain hyvä kuin voit olla paljon enemmän?

”Asiakkaamme kuulevat meistä puskaradion kautta, emme tarvitse nettisivuja”

Puskaradion kautta tulleet asiakkaat ovat parhaita! Se tarkoittaa, että joku toinen suosittelee yritystäsi. Jos saat niin paljon asiakkaita puskaradion kautta, mieti, kuinka paljon mahdollisuuksia se avaisi netissä. Asiakkaasi, jotka suosittelevat sinua, tekisivät sen varmasti myös netissä. Asiakasreferenssit ja tuotearvostelut ovat myyntiäsi parantavia arvokkaita asioita.

Mieti esimerkiksi alueellesi juuri muuttaneita ihmisiä, joilla ei ole entuudestaan kontakteja asiakkaisiisi. Tällöin he eivät kuule yrityksestäsi puskaradion kautta, joten perusta kotisivut ja auta heitä löytämään yrityksesi!

Kotisivut ovat yrityksesi asiakkaita varten

Kotisivuilla on monta tarkoitusta. Kotisivut voivat toimia esimerkiksi myyntikanavana (verkkokaupat), asiakaspalautekanavana, liidimagneettina tai informaation tarjoajana. Kotisivut eivät ole sinua varten, ne ovat asiakkaitasi varten. Voisi jopa ajatella, että jos yrityksellä ei ole kotisivuja, se ei arvosta asiakaskuntaansa.

Onko asiakkaasi koskaan kysynyt sinulta lisätietoja tuotteista tai palveluistasi, ajo-ohjeita liikkeeseesi tai vaikka tietoa palautusehdoista? Esimerkiksi kaikki nämä tiedot voisivat olla kotisivuillasi ja palvella asiakkaitasi silloin, kun liikkeesi on kiinni tai kun sinä nukut tai et voi muuten vastata puhelimeen.

Jos yritykselläsi ei ole kotisivuja, mieti kuinka monta potentiaalista asiakasta on voinut etsiä yrityksesi yhteystietoja, aukioloaikoja, tuotteita ja niin edelleen niitä löytämättä. Jos potentiaalinen asiakas ei löydä edes näitä perustietoja yrityksestäsi netistä, yritystäsi ei ole asiakkaalle olemassa ja hän vie rahansa muualle. Vai mitä itse tekisit samassa tilanteessa?

Ota meihin yhteyttä ja autamme sinua kaikissa kotisivuihin liittyvissä asioissa.

Facebooktwitter