Näin saat lisää kävijöitä kotisivuillesi
| | | |

Näin saat lisää kävijöitä kotisivuillesi tai verkkokauppaasi

NordVPN joulunajan banneri, jossa mainostetetaan 74 prosentin alennusta ja kolmea lisäkuukautta.
NordVPN joulunajan banneri, jossa mainostetetaan 74 prosentin alennusta ja kolmea lisäkuukautta.

Olettaen, että kotisivusi tai verkkokauppasi ovat hakukoneystävälliset ja responsiiviset, isoin ongelmasi on varmaankin kävijöiden puute. Eikö niin? Näin se ainakin useimmilla sivustoilla on.

Miten sitten saada enemmän kävijöitä kotisivuillesi tai verkkokauppaasi tai enemmän lukijoita blogiisi? Siihen on useita keinoja, ja luettuasi tämän artikkelin tiedät niistä jo aika monta.

Liikenteen lähteet

Ennen kuin alamme käydä läpi sitä, miten saada kotisivuille enemmän kävijöitä, puhutaan vielä hetki eri liikenteen lähteistä. Verkkosivustolle tulee kävijöitä usean eri lähteen kautta. Näitä ovat esimerkiksi:

  • Orgaaninen
  • Viittaus
  • Suora
  • Sosiaalinen media
  • Botit

Google Analytics-ohjelman avulla näitä liikenteen lähteitä voi tutkia tarkemmin.

Suosituimmat kanavat Google Analytics raportti
Esimerkki Google Analytics-raportista

Orgaaninen liikenne tarkoittaa ihmisiä, jotka tulivat verkkosivustollesi hakukoneiden kautta. Esimerkkinä orgaanisesta liikenteestä toimii se, että joku hakee Googlesta hakusanoilla ”Miten saan kävijöitä kotisivuilleni?” ja klikkaa hakutulosta, joka tuo hänet tälle sivulle.

Viittausliikenteeseen kuuluvat kaikki, jotka ovat tulleet sivuillesi netistä löytynyttä linkkiä klikkaamalla. Tähän kohtaan kuuluu joissakin ohjelmissa myös sosiaalisen median liikenne, Google Analyticsissä puolestaan sosiaalinen media on oma osuutensa. Viittausliikennettä on esimerkiksi se, kun joku on suositellut blogissaan verkkokauppasi tuotetta ja joku toinen klikkaa tätä linkkiä.

Suorat kävijät ovat heitä, jotka ovat kirjoittaneet osoiteriville kotisivujesi osoitteen. Tällaisia kävijöitä on nykyään kuitenkin entistä vähemmän.

Suorien kävijöiden vähentyminen ilmenee muun muassa seuraavan esimerkin välityksellä: kirjoittaessasi osoiteriville yrityksen nimen, mutta jätät www:n ja loppupäätteen kirjoittamatta, päädyt Googleen ja kun siellä klikkaat hakutulosta, olet orgaanista liikennettä etkä suoraa liikennettä.

Sosiaalisen median liikennettä ei voi ymmärtää väärin. He ovat kävijöitä, jotka ovat tulleet sivuillesi sosiaalisen median kautta. Väylänä voi toimia esimerkiksi linkki, jonka olet itse lisännyt tai vastaavasti jonkun muun lisäämä linkki sivuillesi sosiaalisessa mediassa.

Vaikka seurantaohjelma näyttäisi, että sivuillasi käy kuukausittain x määrä vierailijoita, heistä voi suurin osa olla botteja. Botit eivät ole oikeita verkkovierailijoita, joten niistä ei ole mitään hyötyä sinulle – poislukien esimerkiksi Googlen hakukonerobotti, joka indeksoi sivusi näytettäväksi hakutuloksissa.

Bottien osuus on keskimäärin sivuston kävijämäärästä noin 37,2 prosenttia. Hyvien bottien, kuten Googlen hakukonerobotin osuus liikenteestä on saman tutkimuksen mukaan 13,1 prosenttia, pahojen bottien osuus puolestaan 24,1 prosenttia. Ihmisten osuus kaikista kävijöistä on 62,8 prosenttia.

Kaikki liikenne ei siis ole samanarvoista, vaan sinun pitää suodattaa kävijämäärästäsi suurin osa pois, jotta saat tarkan lukeman oikeista kävijöistä. Lue halutessasi artikkeli, jonka avulla suodatat botit pois kävijätilastoista.

Seuraavaksi tapoja, joilla saat enemmän kävijöitä sivustollesi.

Aloita blogi

Jos et vielä kirjoita blogia, aloita blogin kirjoittaminen heti. Yritykset, jotka kirjoittavat blogia, saavat 55% enemmän kävijöitä sivuilleen kuin yritykset, jotka eivät kirjoita blogia.

Lue lisää: Miksi jokaisen yrityksen tulisi kirjoittaa blogia

Mielenkiintoinen aihe

Ennen kuin aloitat blogin, valitse mielenkiintoinen aihe, jota kohderyhmäsi haluaa lukea. Ratkaise siis jonkun ongelma tai unohda koko juttu!

Kiinnostavat otsikot

Edelliseen viitaten, muista kirjoittaa kiinnostavia otsikoita. Ihmiset selaavat puhelimillaan sivuja, eivätkä he lue kaikkea tekstiä. Kiinnostavien otsikoiden avulla saat ihmiset lukemaan tekstisi, ja luettuaan sen he todennäköisemmin jakavat tekstin myös muille.

Sosiaalisen median strategia

Luo yrityksellesi sosiaalisen median strategia, jossa suunnittelet, missä kaikissa palveluissa olet mukana ja millaista sisältöä kyseisiin palveluihin tuotat ja milloin. Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, osallistu keskusteluihin, jaa toisten linkkejä –  ja muut tekevät samoin.

Lehdistötiedotteet

Lehdistötiedote on edelleen tehokas väline, jota kannattaa käyttää. Lehdistötiedote on helppo tapa saada julkisuutta sekä linkkejä sivuillesi. Uutissivustoilla on parhaimmat domain authority -pisteet, sillä Google arvostaa niiden kiivasta julkaisutahtia. Täten linkit näiltä sivuilta auttavat sinua sivustosi hakukoneoptimoinnissa.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin avulla saat enemmän kävijöitä hakukoneista. Nämä kävijät ovat vieläpä ilmaisia, joten hakukoneoptimointiin kannattaa todella panostaa!

Pidä huoli, ettei sivustollasi ole teknisiä rajoitteita, ja muista aina hakukoneoptimoida kirjoittamasi blogiartikkelit. Muista myös mm. sisäinen linkitys ja ulkoinen linkitys, otsikot, boldaukset, kursivoinnit sekä kuvat ja niiden optimointi.

Lue lisää: Kuvakoon muokkaaminen ja optimointi WordPress-verkkosivuja varten

Lue lisää: Täydellisten metatietojen kirjoittaminen hakukoneoptimointia varten

Sähköpostimarkkinointi

Kerääthän sinäkin jo yrityksellesi sähköpostilistaa? Lähetä jokaisen uuden blogiartikkelin tai lisäämäsi uuden tuotteen jälkeen kiinnostuneille ihmisille sähköpostia aiheesta, ja muista lisätä linkkejä kotisivuillesi tai verkkokauppaan.

Jos et itse halua hoitaa sähköpostimarkkinointia, ota yhteyttä ja hoidamme sen puolestasi!

Luo hyödyllistä materiaalia

Luo verkkovierailijoillesi hyödyllistä materiaalia, jota he haluavat jakaa. Näin saat lisää linkkejä ja kävijöitä sivuillesi.

Mainonta

Digitaalisessa maailmassa mainontaa ei voi unohtaa. Digitaalista mainontaa ovat esimerkiksi Google Ads -hakusanamainonta, display-mainonta sekä mainonta sosiaalisessa mediassa.

Digitaalisen mainonnan voit kohdistaa tarkasti kohderyhmääsi, jolloin saat sivustollesi asiasta kiinnostuneita ihmisiä.

Lue lisää: Digitaalisen markkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin erot

Keskustelufoorumit

Keskustelufoorumeilla kysellään usein visaisia kysymyksiä, joihin haluttaisiin ammattilaisen vastaus. Jos bongaat tällaisen kysymyksen, vastaa siihen ja sijoita vastaukseesi linkki sivustollesi.

Jos toimialallasi ei ole keskustelufoorumia, voit aina perustaa sellaisen. Toinen vaihtoehto on perustaa Facebook-ryhmä.

Guest-postaus

Guest post tarkoittaa kirjoitusta, jonka joku toinen kuin blogin alkuperäinen kirjoittaja on kirjoittanut. Voit esimerkiksi kysyä, tarvitseeko joku seuraamasi blogi sinun tietämystäsi, ja kirjoittaa heille artikkelin. Tällöin saat sivustollesi kävijöitä myös heidän kohderyhmästään.

Videota kehiin

Tiesitkö, että YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone? Ihmiset hakevat tietoa YouTubesta, joten luo videoita ja lisää ne YouTubeen. Muista antaa videolle hyvä nimi ja kirjoittaa hyvä kuvaus helpon löydettävyyden takaamiseksi.

Tee videoista tekstejä

Kun sinulla on videosisältöä, kirjoita niissä tapahtuva toiminta tekstiksi ja julkaise sivuillasi blogiartikkelina.

Webinaarit

Jaa osaamistasi kohderyhmällesi ilmaisen webinaarin muodossa. Etsi aiheita, joista kohderyhmäsi on kiinnostunut ja pidä webinaari kohderyhmääsi kiinnostavista aiheista.

Webinaari on siis kuin seminaari, mutta se tapahtuu netin välityksellä. Muista mainostaa webinaariasi kohderyhmällesi ainakin sosiaalisessa mediassa, sivuillasi ja sähköpostitse.

Podcastit

Jos et ole valmis esiintymään livenä, voit tehdä kohderyhmääsi kiinnostavasta aiheesta podcastin.

Podcast on nauhoitus, jossa voit kertoa kohderyhmällesi heitä kiinnostavista aiheista. Podcastin yhteydessä voit myös kertoa mielenkiintoisesta artikkelista tai jostain muusta hyödyllisestä asiasta, josta kuuntelijoiden kannattaa käydä sivuillasi lukemassa.

Yhteistyö muiden bloggaajien kanssa

WordPress blogiartikkelin hakukoneoptimointi

Rakenna suhteita toimialasi bloggaajiin ja muihin vaikuttajiin. Kommentoi esimerkiksi heidän päivityksiään sosiaalisessa mediassa sekä heidän blogejaan. Muista lisätä kommentteihin linkki sivuillesi.

Lisäksi voit lähestyä muita bloggaajia sähköpostitse tai puhelimitse ja ehdottaa yhteismarkkinointia tai esimerkiksi guest-postausta.

Interaktiivinen sisältö

Luo äänestyksiä, kyselyitä ja muuta hauskaa interaktiivista sisältöä, jota verkkovierailijasi haluavat käyttää ja jakaa.

Mitä on interaktiivinen sisältö?

  • Testejä
  • Kyselyitä
  • Laskimia
  • Mielipidemittauksia
  • Interaktiivisia infograafeja
  • Arvontoja
  • Gallerioita
  • Interaktiivisia videoita
  • Arvioita
  • Interaktiivisia e-kirjoja

Interaktiivinen sisältö on siis kaikkea sellaista sisältöä, jonka kanssa verkkovierailija voi olla vuorovaikutuksessa.

Päivitä vanhoja tekstejäsi

Milloin viimeksi olet päivittänyt vanhoja tekstejäsi? Nyt olisi hyvä aika, sillä kukaan ei halua lukea vanhentuneita ohjeita tai päätyä artikkelisi linkin kautta sivulle, jota ei enää ole olemassa.

Vanhojen tekstien päivittäminen on siis hyvä paitsi käyttäjäkokemuksen kannalta, mutta se on hyvä myös hakukoneoptimoinnin kannalta, sillä hakukoneet pitävät tuoreesta sisällöstä.

Julkaise enemmän

Hakukoneet siis pitävät tuoreesta sisällöstä, joten vanhojen tekstien päivittämisen lisäksi muista julkaista myös uutta materiaalia – ja mielellään usein!

Mitä enemmän sivustollasi on artikkeleita ja muita sivuja, sitä todennäköisemmin jokin niistä päätyy Googlen hakutulossivulle kiinnostuneiden silmien eteen.

Vakoile kilpailijoitasi

Onko kilpailijasi isompi yritys, joka vie asiakkaat nenäsi edestä? Digitaalisessa maailmassa pienikin yritys pystyy kuitenkin pärjäämään isompaa yritystä vastaan. Pitää vain tietää, mitä tehdä.

Ihan ensimmäiseksi sinun kannattaa selvittää kilpailijan sivuille osoittavat linkit ja pyrkiä hankkimaan sivustollesi samat linkit. Nämä linkit tuovat sivustollesi enemmän kävijöitä viittausliikenteenä, mutta myös parantavat sivustosi hakukoneoptimointia. Tämä taas tuo sivustollesi enemmän orgaanista liikennettä.

Jos kiinnostuit aiheesta, meiltä voit tilata kilpailija-analyysin!

Haastattele alasi vaikuttajia

Kokoa yhteen toimialasi vaikuttajien vastaukset johonkin polttavaan kysymykseen, ja tee siitä artikkeli tai PDF.

Tällaista sisältöä tykätään jakaa sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tämä on hyvä tapa rakentaa suhteita toimialasi vaikuttajiin.

Arvostelusivustot

Lisää esimerkiksi ravintolasi tiedot arvostelusivustoille, kuten Yelp.com tai eat.fi, ja saat sekä kävijöitä nettisivuillesi että arvokasta asiakaspalautetta.

Verkkokaupoille sopivia sivustoja ovat esimerkiksi hintaseuranta.fi ja vertaa.fi, joiden kautta voi saada lisää kävijöitä.

Suorat kävijät

Saat lisättyä suorien kävijöiden määrää sivuillasi perinteisen markkinoinnin keinoilla, kuten esimerkiksi käyntikorttien, esitteiden ja lehtimainosten avulla.

Suorien kävijämäärien kasvattamiseksi on domainin hyvä olla sellainen, joka on helppo muistaa ja kirjoittaa.

Google My Business

Osoitteessa https://www.google.fi/business/ voit luoda yrityksellesi oman Google-sivun. Tai kuten Google itse asian ilmaisee:

Google My Business ‑tilin avulla saat muutakin kuin yritystiedot. Maksuttoman yritysprofiilisi avulla voit helposti tavoittaa käyttäjiä Google Haussa ja Mapsissa.

Responsiiviset sivut

Onhan kotisivusi ulkonäkö sekä tekniset asiat kunnossa? Jos ei, niin lisääntyneestä kävijämäärästä ei ole mitään hyötyä. Nettisivujen tulee toimia yhtä hyvin kaikilla laitteilla, jotta nykyiset kävijäsi haluaisivat ostaa sinulta ja suositella sivuasi muille.

Affiliate-ohjelmat

Affiliate-mainonta eli kumppanuusmarkkinointi on hyvä tapa saada sivustollesi kävijöitä. On olemassa affiliate-ohjelmia, joiden avulla saat mainoksesi pyörimään useille sivuille ilman, että sinun täytyy sopia bannereista ja ehdoista erikseen jokaisen mainostajan kanssa.

Osallistu tapahtumiin

Yksi parhaista tavoista kasvattaa yritystäsi on verkostoitua. Kannattaa siis aktiivisesti etsiä uusia tapahtumia, joihin voit osallistua. Näissä tapahtumissa voit tavata esimerkiksi tulevan yhteistyökumppanin, jonka kanssa vaihdatte linkkejä tai kirjoitatte guest posteja toistenne sivuille.

Suomen Yrittäjien tapahtumakalenteri on yksi vaihtoehto, josta voit etsiä tulevia tapahtumia.

Pidä huoli, että sivustosi on nopea

Sivuston nopeuden optimointi on tärkeää niin käyttäjäkokemuksen kuin hakukoneoptimoinninkin kannalta.

Kompressoi kuvat, ja aseta ulkoiset linkit avautumaan uuteen välilehteen. Vältä myös pop-upeja sekä itsestään lataavia mainoksia ja muita videoita. Lisäksi ota välimuistitus käyttöön, minimoi JS- ja CSS-tiedostot sekä ratkaise myös muut tekniset ongelmat, jotka hidastavat sivustoasi.

Kategorisoi artikkelisi huolella

Jos et ole vielä kategorisoinut sisältöäsi huolella, nyt on sen aika. Kategoriat ovat hyvä asia hakukoneoptimoinnin kannalta, mutta ne myös helpottavat sivustollasi vierailevaa löytämään sisältöä nopeasti.

Jos kotisivusi on luotu WordPressillä, lue artikkelimme ”WordPress-alkeet osa 4”, jossa käymme läpi mm. kategorioiden ja avainsanojen eron.

Sponsoroitu sisältö

Mainontaa tämäkin, mutta siitä huolimatta sille on oma kohtansa. Sponsoroitu sisältö toimii paremmin, sillä lukijat eivät pidä sitä mainoksena.

Esimerkki sponsoroidusta sisällöstä on artikkeli uutisjuttujen lomassa uutissivustolla, joka kertoo jonkun tietyn lisäravinteen hyödyistä painonpudotuksessa. Jutussa kehutaan lisäravinnetta, ja lopussa on linkki, josta sitä voi ostaa.

Sähköpostin allekirjoitus

Mikäli lähetät useita sähköposteja, hyödynnä ilmainen mainospaikka sähköpostisi allekirjoituksessa. Lisää vähintään nettisivujesi linkki tai jokin tarjous sähköpostisi allekirjoitukseen, jolloin viittausliikenteesi määrä nousee.

Laskut

Aiemmin oli puhetta perinteisen markkinoinnin keinoista, joilla saat lisättyä suorien käyntien määrää sivustollasi. Lisää kotisivujesi osoite myös lähettämiisi laskuihin, minkä avulla saat lisättyä suorien käyntien määrä verkkosivustollasi.

Testaa

Jokainen näistä keinoista ei välttämättä toimi sivustollesi, mutta kokeile rohkeasti erilaisia tapoja lisätä nettisivujesi kävijöiden määrää. Pidä kirjaa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Näin voit rauhassa suunnitella itsellesi omannäköisen strategian.

Jos sinulle tulee jotain kysyttävää, voit aina olla meihin yhteydessä.

Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.
Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.

Artikkelin kirjoittaja:

Miikka Joki

Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.

Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.

miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi

Puh. 044 239 6296

*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.

Heräsikö kysyttävää?

Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.