044 239 6296
asiakaspalvelu@hakukonemestarit.fi

Single Blog Title

This is a single blog caption
Näin saat lisää kävijöitä kotisivuillesi

Näin saat lisää kävijöitä kotisivuillesi

Olettaen, että kotisivusi ovat hakukoneystävälliset ja responsiiviset, isoin ongelmasi on varmaankin kävijöiden puute. Eikö niin? Näin se ainakin useimmilla sivustoilla on.

Miten sitten saada enemmän kävijöitä kotisivuillesi tai verkkokauppaasi tai enemmän lukijoita blogiisi? Siihen on useita keinoja, ja luettuasi tämän artikkelin tiedät niistä aika monta.

Liikenteen lähteet

Ennen kuin alamme käydä läpi sitä, miten saada kotisivuille enemmän kävijöitä, puhutaan vielä hetki eri liikenteen lähteistä. Verkkosivustolle tulee kävijöitä monen eri lähteen kautta. Näitä ovat esimerkiksi:

  • Orgaaninen
  • Viittaus
  • Suora
  • Sosiaalinen media
  • Botit

Google Analytics-ohjelman avulla näitä liikenteen lähteitä voi tutkia tarkemmin.

Suosituimmat kanavat Google Analytics raportti

Esimerkki Google Analytics-raportista

Orgaaninen liikenne tarkoittaa ihmisiä, jotka tulivat verkkosivustollesi hakukoneiden kautta. Esimerkkinä, että joku hakee Googlesta hakusanoilla ”Miten saan kävijöitä kotisivuilleni?” ja klikkaa hakutulosta, joka tuo hänet tälle sivulle.

Viittausliikenteeseen kuuluvat kaikki, jotka ovat tulleet sivuillesi netistä löytynyttä linkkiä klikkaamalla. Tähän kohtaan kuuluu joissakin ohjelmissa myös sosiaalisen median liikenne, Google Analyticsissä somelle on oma osuutensa. Esimerkki viittausliikenteestä on sellainen, että joku on suositellut blogissaan verkkokauppasi tuotetta ja joku toinen klikkaa tätä linkkiä.

Suorat kävijät ovat heitä, jotka ovat kirjoittaneet osoiteriville kotisivujesi osoitteen. Tällaisia kävijöitä on nykyään vähemmän ja vähemmän. Tämä siksi, koska jos kirjoitat osoiteriville yrityksen nimen, mutta jätät www:n ja loppupäätteen kirjoittamatta, päädyt Googleen ja kun siellä klikkaat hakutulosta, olet orgaanista liikennettä etkä suoraa liikennettä.

Sosiaalisen median liikennettä ei voi ymmärtää väärin. He ovat kävijöitä, jotka ovat tulleet sivuillesi sosiaalisen median kautta. On se sitten linkki, jonka olet itse lisännyt tai vastaavasti jonkun muun lisäämä linkki sivuillesi sosiaalisessa mediassa.

Vaikka seurantaohjelma näyttäisi, että sivuillasi käy kuukausittain x määrä vierailijoita, heistä voi suurin osa olla botteja. Botit eivät ole oikeita verkkovierailijoita, joten niistä ei ole mitään hyötyä sinulle. (Poislukien esimerkiksi Googlen hakukonerobotti, joka indeksoi sivusi näytettäväksi hakutuloksissa.) Bottien osuus voi olla sivuston kävijämäärästä jopa puolet! Kaikki liikenne ei siis ole samanarvoista, vaan sinun pitää suodattaa kävijämäärästäsi suurin osa pois, jotta saat tarkan lukeman oikeista kävijöistä. Lue halutessasi artikkeli, jonka avulla suodatat botit pois kävijätilastoista.

Bottien osuus verkkovierailijoista vuonna 2015

Bottien osuus verkkovierailijoista vuonna 2015

Seuraavaksi tapoja, joilla saat enemmän kävijöitä sivustollesi.

Aloita blogi!

Jos et vielä kirjoita blogia, aloita se! Yritykset, jotka kirjoittavat blogia, saavat 55% enemmän kävijöitä sivuilleen kuin yritykset, jotka eivät kirjoita blogia.

Blogin hyödyistä voit lukea lisää täältä.

Mielenkiintoinen aihe

Ennen kuin aloitat blogin, valitse mielenkiintoinen aihe, jota kohderyhmäsi haluaa lukea. Ratkaise jonkun ongelma tai unohda koko juttu!

Kiinnostavat otsikot

Edelliseen viitaten, muista kirjoittaa kiinnostavia otsikoita. Ihmiset selaavat puhelimillaan sivuja, eivätkä he lue kaikkea tekstejä. Kiinnostavien otsikoiden avulla saat ihmiset lukemaan tekstisi, ja luettuaan sen he todennäköisemmin jakavat sen muille.

Sosiaalisen median strategia

Luo yrityksellesi sosiaalisen median strategia, jossa suunnittelet, missä kaikissa palveluissa olet mukana ja millaista sisältöä kyseisiin palveluihin tuotat ja milloin. Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, osallistu keskusteluihin, jaa toisten linkkejä –  ja muut tekevät samoin.

Lehdistötiedotteet

Lehdistötiedote on edelleen vuonna 2016 tehokas väline, jota kannattaa käyttää. Lehdistötiedote on helppo tapa saada julkisuutta sekä linkkejä sivuillesi. Uutissivustoilla on parhaimmat domain authority -pisteet, sillä Google arvostaa niiden kiivasta julkaisutahtia. Täten linkit näiltä sivuilta auttavat sinua sivustosi hakukoneoptimoinnissa.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin avulla saat enemmän kävijöitä hakukoneista. Nämä kävijät ovat vieläpä ilmaisia, joten hakukoneoptimointiin kannattaa todella panostaa!

Pidä huoli, ettei sivustollasi ole teknisiä rajoitteita ja muista aina hakukoneoptimoida kirjoittamasi blogiartikkelit. Muista mm. sisäinen linkitys (sivuston sisällä ja ulkoinen linkitys), otsikot, boldaukset, kursivoinnit sekä kuvat ja niiden optimointi.

Sähköpostimarkkinointi

Kerääthän sinäkin jo yrityksellesi sähköpostilistaa? Lähetä jokaisen uuden blogiartikkelin tai uuden lanseeraamasi tuotteen jälkeen kiinnostuneille ihmisille sähköpostia aiheesta ja muista lisätä linkkejä kotisivuillesi. Jos et itse halua hoitaa sähköpostimarkkinointia, ota yhteyttä ja hoidamme sen puolestasi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat ladattua oppaan kaikista muistakin tavoista, joilla saat enemmän kävijöitä sivuillesi!

Voit toki olla myös suoraan meihin yhteydessä tai täyttää lomakkeen, jos sinulla on jotain kysyttävää.

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Puhelinnumero

Viesti

 

Facebooktwitter