Näin parannat verkkokaupan konversioprosenttia osa 2
Luitko jo ensimmäisen osan aiheesta miten parantaa verkkokaupan konversioprosenttia?
Paremmat tuotekuvaukset
Kirjoita parempia tuotekuvauksia parantaaksesi verkkokauppasi konversioprosenttia. Helpommin sanottu kuin tehty, eikö? Tässä kuitenkin muutamia vinkkejä aiheeseen.
Älä kopioi tuotekuvauksiasi muiden verkkokaupoista tai maahantuojan sivuilta. Niin kuluttajien kuin hakukoneiden näkökulmasta on parempi kirjoittaa uniikkia tekstiä. Mitä enemmän arvoa tuotekuvauksesi antavat kuluttajalle, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän ostaa verkkokaupastasi.
Paras tuotekuvaus on informatiivinen, joka auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen. Älä keskity tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin. Tuo sen sijaan esille hyödyt!
Älä pelkää pitkien tuotekuvausten kirjoittamista, koska asiakkaat haluavat saada kaiken mahdollisen tiedon ennen kuin tekevät ostopäätöksensä. Käytä kuitenkin otsikointia, tekstin lihavointia ja kursivointia sekä listoja avuksesi, jotta myös hätäisimmät kuluttajat jaksavat lukea tuotekuvauksesi. Woocommerce-verkkokaupassa voit käyttää lyhyttä tuotekuvausta tuodaksesi esiin nopeasti tuotteen hyödyt ja pitkää tuotekuvausta vastataksesi tarkemmin kuluttajia askarruttaviin kysymyksiin.
Muista myös laadukkaiden tuotekuvien merkitys.
Kustomoi asiakasryhmän mukaan
Käyttävätkö tukkuasiakkaasi tai jälleenmyyjäsi samaa verkkokauppaa kuin kuluttaja-asiakkaat? Siinä tapauksessa voisit näyttää eri hinnat heille kuin kuluttaja-asiakkaille.
Jos haluat, voit näyttää tiettyjä osastoja vain sisäänkirjautuneille asiakkaille tai kanta-asiakkaillesi ja tarjota heille erityistä palvelua, kuten antaa erityisalennuksia.
Exit pop-up pelastaa
Kauppa on jo melkein tehty. Ostokset ovat jo korissa. Kuluttaja on jo menossa kassalle, mutta sitten hän hylkääkin ostoskorinsa eikä enää palaa takaisin.
Exit pop-up on hyvä keino tarjota kuluttajalle vielä verkkokaupasta poistuessaan viimeinen tarjous, jolla hänet saisi tekemään ostoksensa. Tai voit pyytää kuluttajaa tilaamaan uutiskirjeesi, ja lähestyä häntä myöhemmin häntä kiinnostavilla tuotetarjouksilla tai muulla sisällöllä.
Uutiskirjeen tilaajien tavoittamiseksi sinun ei tarvitse käyttää markkinointieurojasi, vaan voit lähestyä häntä sähköpostitse ilmaiseksi. Haluat saada mahdollisimman paljon uutiskirjeen tilaajia kuin vain mahdollista, mutta muista että isostakaan listasta ei ole hyötyä, jos uutiskirjeiden sisältö ei kiinnosta lukijaa.
Toimitus- ja palautusehdot selkeästi näkyviin
Onko tämä verkkokauppa turvallinen? Miten palautukset toimii? Milloin toimitukseni saapuu? Nämä ovat kysymyksiä, jotka verkkokauppa-asiakkaan päässä liikkuvat ennen ostosten tekemistä.
Voit helpottaa kuluttajan päätöstä pitämällä toimitus- ja palautusehtosi hyvin näkyvällä paikalla.
Mieti myös muita syitä miksi kuluttaja ei ostaisi verkkokaupastasi. Tee lista ja sen jälkeen muokkaa verkkokaupastasi luotettavampi vastaamalla kysymyksiin tuotesivuilla ja etenkin ostoskori-sivulla.
Muista, että yli 50% kuluttajista lukee palautusehdot ennen tilauksen tekemistä.
Maksutavat kuntoon
Onko verkkokaupassasi tarpeeksi maksutapoja, jotta vastaat jokaisen kuluttajan tarpeisiin?
Joku haluaa maksaa vain ja ainoastaan verkkopankkia käyttäen, toinen Paypalilla ja kolmas luottokortilla. Jotkut taas eivät missään nimessä halua antaa luottokorttitietojaan tuntemattomalle verkkokaupalle.
Tarjoa maksutapa jokaiselle, mutta älä kuitenkaan tee maksamisesta liian monimutkaista.
Näytä ostoskorin sisältö koko ajan
Usein ajatellaan, että kunhan kuluttaja vain lisää tavaraa ostoskoriin, hän kyllä myös ostaa ne. Jopa seitsemän kymmenestä kuluttajasta hylkää ostoskorinsa verkkokaupassa, joten pelkkä tavaran lisääminen ostoskoriin ei vielä riitä. Kuluttajan täytyy myös viedä ostoprosessi loppuun!
Näytä ostoskorin sisältö esimerkiksi verkkokauppasi sivupalkissa, jolloin kuluttaja saa koko ajan muistutuksen siitä, mitä hän on ostamassa.
Ikuinen ostoskori
Kuluttajat vertailevat tuotteita myös verkkokaupassa eivätkä kaikki ole valmiita ostamaan heti. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin lisäillä ostoskoriin tavaraa tunnin verran, palata myöhemmin takaisin vain huomatakseen, että ostoskori onkin nyt tyhjä!
Aika harva kuluttaja jaksaa alkaa taas lisäilemään kaikkia haluamiaan tuotteita ostoskoriin tuossa tilanteessa.
Ratkaisu tähän on ikuinen ostoskori. Ota pois käytöstä tuotteiden varaus verkkokaupassasi, koska muuten tilaus perutaan, kun tietty aikaraja on saavutettu.
Woocommerce-verkkokaupassa tuotteiden varauksen saa otettua pois päältä WooCommercen asetuksista, Tuotteet -> Varasto-välilehdeltä, kun jätät ”Varaa tuotteet (minuuttia)”-kentän tyhjäksi.
Toinen vaihtoehto on mahdollisuus tallentaa ostoskori joko käyttäjätilin tai sähköpostitse lähetettävän ostoskorilinkin avulla.
Isommat napit
Käyttäjäkokemuksen pitää olla hyvällä tasolla verkkokaupassasi. Jokaisen kuluttajan tulisi koko ajan tietää, mitä tehdä. Tätä varten verkkokaupassa pitää olla selkeät, erottuvat ja isokokoiset CTA-napit (Call to action).
Etenkin ”Lisää ostoskoriin” ja ”Kassalle”-painikkeet pitää olla selkeästi näkyvillä, niin ettei kuluttajan tarvitse niitä etsiä.
Muista, että CTA-nappien pitää selkeästi erottua muista napeista! Testaa eri värejä, kokoja sekä tekstejä, jotta löydät mikä toimii parhaiten asiakkaillesi. Yleisesti ottaen, isommat napit toimivat paremmin.
Älä pakota rekisteröitymään
Älä pakota kuluttajia rekisteröitymään verkkokauppaasi. Kaikki eivät halua rekisteröityä, joten anna heidän siis tilata ilman rekisteröitymistä.
Voit tarjota kassalla mahdollisuuden rekisteröityä, mutta älä tee siitä pakollista. Rekisteröitymisen pakollisuus on vain taas yksi asia lisää, joka ajaa potentiaalisia asiakkaita pois kaupastasi.
Saat joka tapauksessa tilauksen yhteydessä asiakkaan sähköpostin, joten saat kyllä asiakkaaseen yhteyden jos niin haluat.
Käyttäjäkokemus
Aikaisemmin oli puhetta käyttäjäkokemuksesta CTA-nappien yhteydessä. Muita vinkkejä parempaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa ovat esimerkiksi seuraavat asiat:
- Pidä sivut simppelinä, ei liikaa tekstiä tai toimintoja
- Varsinkin ostoskori- ja kassa-sivut on hyvä pitää erityisen selkeinä
- Ota sivupalkeista turhat asiakasta häiritsevät asiat pois
- Tuotesivujen oltava helposti ymmärrettäviä ja informatiivisia
- Hyvä haku-toiminto
Jälkitoimitukset
Tuote on väliaikaisesti loppu, joten kaupat jää tekemättä? Ei välttämättä.
Jos jokin tuote on hetkellisesti loppu verkkokauppasi varastosta, anna asiakkaalle mahdollisuus tilata tuote jälkitoimituksena. Kerro tässä tapauksessa milloin varastosi täydentyvät ja milloin asiakas voi odottaa saavansa tuotteen.
Tarjoa ilmainen toimitus
Tiedätkö, kuinka moni verkkokauppatilaus sisältää ilmaisen toimituksen? Melkein puolet eli 47%!
Kuluttajat myös käyttävät 30% enemmän rahaa verkko-ostoksiin, kun tilauksessa on ilmainen toimitus. Tästä syystä sinunkin tulisi miettiä, onko verkkokaupassasi mahdollisuus antaa ilmainen toimitus tilauksiin.
Jos et pysty tarjoamaan ilmaista toimitusta kaikkiin tilauksiin, voit tarjota ilmaisen tilauksen esimerkiksi kaikkiin tilauksiin, joiden arvo ylittää 50 €.
Tutkimusten mukaan ilmainen toimitus saa kuluttajat tilaamaan enemmän tuotteita. Korkeat toimituskulut puolestaan on isoin syy sille, minkä takia kuluttajat hylkäävät ostoskorinsa.
Jos kuitenkin aiot pitää toimitusmaksut verkkokauppasi tilauksissa, ilmoita ne etukäteen. Jos pystyt, niin tarjoa kaikkiin tilauksiin saman suuruista toimitusmaksua, jotta ostoskorissa potentiaalinen asiakas ei kohtaa epämiellyttävää yllätystä, kun toimitusmaksu olikin suurempi kuin hän oli ajatellut.
Optimoi kassa
Testaa ostamista verkkokaupassasi, että se on varmasti kaikille selkeä. Älä kysy liikaa tietoja, äläkä pakota käyttäjiä rekisteröitymään, pidä sivujen ulkoasu selkeänä ja käytä heat mappeja nähdäksesi asiakkaiden käyttäytymisen kassalla.
Jos ostaminen verkkokaupassasi ei ole tehty helpoksi, saatat menettää paljon sellaisia asiakkaita, jotka ovat juuri ostamassa verkkokaupastasi!
Onko verkkokauppasi kassa-sivulla samanlainen navigaatiopalkki käytössä kuin muillakin sivuillasi? Poista navigaatio kassa-sivulta, jotta asiakas ei enää häiriintyisi, vaan veisi oston loppuun. Toinen vaihtoehto on muokata navigaatiosta sellainen, että se vastaa asiakasta mietityttäviin kysymyksiin juuri ostovaiheessa.
Poista myös CAPTCHA, jos sellainen on käytössä kassa-sivullasi.
Onko hinta kohdillaan?
Ovatko verkkokauppasi hinnat kilpailukykyisiä muiden saman toimialan verkkokauppojen kanssa?
Jos tuotteesi ovat samoja kuin kilpailijoidesi verkkokaupoissa, monet ihmiset valitsevat halvimman hinnan, jos he eivät saa muuta hyötyä tuotteen kanssa.
Jos verkkokaupassasi on alan edullisimmat hinnat, niin kerro se kaikille! Tällöin hintojen todellakin tulee olla alan edullisimmat tai menetät uskottavuutesi.
Jos hinnat verkkokaupassasi ovat kalliimpia, sinun tulee kertoa asiakkaille, mitä etuja he saavat ostaessaan sinulta. Mitä verkkokaupassasi on parempaa kuin muilla? Mitä lisähyötyä kuluttajat saavat ostaessaan verkkokaupastasi?
Ilmainen kokeilu tai demo
Jos myyt verkkokaupassasi ohjelmistoja, tarjoa ilmainen kokeilu tai demo tai esittelypalaveri.
Varsinkin jos ohjelmisto on kallis, haluavat kuluttajat testata ohjelmistoa ennen ostopäätöstä.
Sosiaalinen varmenne
Onko verkkokaupallasi paljon seuraajia sosiaalisen median kanavissa? Tuo ne näkyviin verkkokaupassasi. Tällä tavoin lisäät kuluttajan luottamusta verkkokauppaasi kohtaan. Kun kerran monet muutkin tykkäävät verkkokaupastasi ja ostavat sieltä, sen on oltava hyvä ja luotettava toimija.
Pyydä nykyisiltä asiakkailtasi arvosteluja, ja tuo niitä näkyvästi esiin verkkokaupassasi ja markkinoinnissasi. Näin parannat verkkokauppasi konversioprosenttia taas hieman paremmaksi.
Miten sitten saat arvosteluja? Sinun täytyy kysyä niitä asiakkailtasi! Lue lisää aiemmin julkaistusta jutustamme ”miksi arvostelut ovat tärkeitä verkkokaupassa”.
Alennuskupongit
Käytätkö alennuskuponkeja verkkokaupassasi? Jos et, niin voisit miettiä niiden käyttöön ottamista.
Alennuskupongeilla on hyvä houkutella asiakkaita palaamaan takaisin verkkokauppaasi tai antamalla esimerkiksi pitkään sivustolla pyörivälle alennuskuponki pop-upin muodossa ja kannustaa häntä tekemään ostoksensa heti.
Jos taas et koskaan käytä alennuskuponkeja verkkokaupassasi, ota alennuskupongit -kohta pois näkyvistä ostoskori-sivulta ja parannat konversioprosenttiasi. Jotkut kuluttajat saattavat ostoskori-sivulla alennuskuponki -kohdan nähtyään lähteä metsästämään internetistä alennuskuponkia verkkokauppaasi ja koska hän ei sellaista löydä, voi hän jättää ostoksensa tekemättä.
Testaa
Testaa mikä toimii sinun verkkokaupassasi ja juuri sinun kohderyhmällesi.
Pyydä palautetta asiakkailtasi verkkokaupan käytettävyydestä, löysivätkö he tuotteen helposti, millainen ostoprosessi oli ja niin edelleen. Kysy apua esimerkiksi 10-15 ystävältäsi ja anna heille tiettyjä tehtäviä verkkokaupassasi ja katso kuinka he suoriutuvat. Saat tällä tavoin arvokasta palautetta, jonka avulla pystyt kehittämään verkkokauppaasi!
Käytä A/B testausta, jossa samasta sivusta, esimerkiksi kassa-sivusta näytetään puolille kävijöistä toista versiota ja puolille kävijöistä toista versiota. Muokkaa aina vähitellen kassa-sivusta paremmin ja paremmin konvertoiva sivu! Tärkeä asia tässä on se, ettet muuta versioita liikaa toisistaan. Testaa vain yhtä tai korkeintaan kahta muuttujaa kerrallaan.
Lue lisää: Mitä on A/B-testaus ja miksi se on tärkeää?
—
Älä tyydy verkkokauppasi nykyisiin konversioprosentteihin, koska kaikkea voi AINA parantaa.
Jos haluat apua verkkokauppasi konversioprosentin parantamisessa, ota meihin yhteyttä!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.