Hakukoneoptimointi vuonna 2016 – Parhaat tekniikat
Aikaisemmin kirjoitin markkinoinnin tämän vuoden kuumimmista trendeistä. Nyt on vuorossa hakukoneoptimoinnin tämän vuoden parhaat tekniikat!
Lue, niin tiedät miten saat jatkossakin yrityksesi näkymään parhailla paikoilla Googlen hakutuloksissa. Artikkelin lopussa on tekstiä tiivistävä infograafi, jota saa vapaasti käyttää, kunhan muistaa linkittää sen tälle sivulle.
Mitä on hakukoneoptimointi?
Käsitellään ensiksi, että mitä hakukoneoptimointi on. Jos tämä on tuttua asiaa sinulle, hyppää tämän kappaleen yli ja jatka tämän vuoden parhaiden tekniikoiden pariin.
Hakukoneoptimoinnin avulla pyritään parantamaan nettisivuston orgaanista eli ilmaista hakukonenäkyvyyttä. Optimoinnilla saadaan siis nostettua avainsanojesi sijoituksia hakutuloksissa, ja näin saat sivuillesi enemmän kävijöitä.
Hakukoneoptimointia ovat kaikki ne toimet, joilla pyritään vaikuttamaan sivuston hakukonenäkyvyyteen positiivisesti.
Yksinkertaistaakseni asiaa jaan hakukoneoptimoinnin tässä kolmeen osaan: sivuston maine, sisältö ja tekniikka.
Maineen alle kuuluvat page authority (yksittäisen sivun arvostus) ja domain authority (koko domainin arvostus). Sivustoasi arvioidaan esimerkiksi seuraavilla perusteilla: sinne osoittavat linkit ja niiden arvostus, domainin ikä ja CTR eli klikkausprosentti. Kaikki linkit eivät siis ole saman arvoisia, vaan parhaita linkkejä ovat ne, jotka tulevat sivuilta, joilla on korkea domain authority.
Sisältöön kuuluvat avainsanat, metakuvaukset, otsikot, sanojen määrä ja sijoittelu, uniikin sisällön määrä ja niin edelleen.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä kolmesta osiosta on tekniikka. Nettisivuilla tulee olla selkeä rakenne, jotta navigointi on helppoa niin kävijöille kuin hakukonerobotillekin. Tähän voidaan vaikuttaa robots.txt tiedoston avulla. Sivuston täytyy olla nopea ja responsiivinen sekä koodin pitää olla mahdollisimman puhdasta.
Sisältö
Google pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen aina parhaan mahdollisimman hakutuloksen kullakin termillä. Tästä syystä se teki vuonna 2011 ison päivityksen algoritmiinsa, joka tunnetaan myös Panda-nimellä. Tämän jälkeen on vuosittain tullut uusi Panda-päivitys, joka painottaa sisällön laatua siinä, miten kukin sivu sijoittuu hakutuloksissa. Nykyään tuleekin kirjoittaa 1200-1500 sanan artikkeleita, jos haluaa päästä hakutuloksissa kärkeen kaikkein kilpailuimmilla hakusanoilla.
Avainsanojen liiallinen käyttö eli stuffaus ei enää toimi, joten älä tee sitä. Avainsanan ei täydy olla aina samassa muodossa, vaan hakukoneet kyllä ymmärtävät monikot ja jopa synonyymit.
Nykyään hakukoneet ymmärtävät myös asiayhteyden yhä paremmin. Vaikka sivulla ei olisi avainsanaa ollenkaan, mutta sivulla kuitenkin puhutaan asiasta, voi se silti päästä hakutuloksiin kyseisellä avainsanalla.
Suosittelen kuitenkin, että lisäät avainsanan edes artikkelin tärkeimpiin kohtiin. Lue lisää blogiartikkelin hakukoneoptimoinnista.
Vaikka sinusta tuntuisikin, että sisältösi on hyvää, niin useimmiten se voisi olla vielä parempaa. Paljon parempaa.
Tekstiä pitää olla siis vieläkin enemmän, mutta älä unohda infograageja, kuvia, animaatioita, videota ja kaikkea muuta sisältöä, jolla on myös iso vaikutus sivustosi hakukoneoptimointiin.
Kirjoita tänä vuonna siis pitkiä artikkeleita, joista oikeasti on hyötyä lukijoillesi.
Käyttäjäkokemus
Tänä vuonna on entistä tärkeämpää optimoida sivusi käyttäjiä ajatellen. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että et enää täytä sivujasi avainsanojesi tietyillä sanamuodoilla, vaan kirjoitat aina ensimmäiseksi ihmiselle, vasta sitten hakukoneille.
Käyttäjäkokemus pitää sisällään paljon asioita helposta käytettävyydestä sivuston ulkonäköön. Kun sivustosi käyttäjäkokemus on hyvä, saat käyttäjät olemaan kanssakäymisissä kanssasi.
Käyttäjäkokemusta voi arvioida seuraavilla neljällä kriteerillä:
- Käytettävyys – Onko sivustoa helppo käyttää ja löytääkö haluamansa tiedon nopeasti?
- Arvo – Tuottaako nettisivu arvoa vierailijoille?
- Vakuttavuus – Vakuuttaako nettisivu käyttäjät kokeilemaan tuotteita ja palveluita?
- Haluttavuus – Onko nettisivu käyttäjiä aktivoiva ja visuaalisesti miellyttävä?
Miten sitten voit parantaa käyttäjäkokemusta?
Käytä hieman aikaa tutkiaksesi, mitä sivustosi vierailijat oikeasti tekevät sivuillasi. Saat siitä paljon hyödyllistä tietoa.
Mistä sitten saat tällaista informaatiota? Hyvä paikka aloittaa on Google Analytics. Kyseessä on siis ilmainen ohjelma, joten rahasta asia ei ainakaan jää kiinni.
Voit tutkia esimerkiksi verkkovierailijan kulkemista sivuillasi kohdasta ”Kävijän kulku”. Ymmärrät sitä kautta, mikä sisältösi kiinnostaa ja mikä ei. Osaat näin tuoda esille tärkeimmän sisältösi ja luoda yleisöä kiinnostavia juttuja jatkossakin.
Google Analyticsistä saat selville myös bounce raten eli vierailijoiden välittömän poistumisprosentin sekä sen, kuinka kauan vierailijat ovat sivuillasi keskimäärin viettäneet ja montako sivua he ovat avanneet.
Jos sivullasi ei vielä ole Google Analytics -seurantaa, ota meihin yhteyttä ja hoidamme asian!
Linkit
Vuosi 2016 ei ole enää linkkien rakentamista. Se on linkkien ansaitsemista.
Vielä muutamia vuosia sitten kaikki linkit olivat hyväksi sivuston optimointia ajatellen. Mitä enemmän sivustolle osoitti linkkejä, sitä paremmin se sijoittui hakutuloksissa.
Linkit ovat edelleen todella tärkeä osa hakukoneoptimointia, tärkeimpien viiden asian joukossa. Nykyään linkeissä tärkeintä kuitenkin on laatu, ei määrä. Linkit eivät siis ole saman arvoisia, joten pyri saamaan linkkejä luotettavilta sivuilta.
Miten sitten voit ansaita linkkejä? Lyhyesti sanottuna: tuottamalla hyvää sisältöä, jota ihmiset haluavat jakaa. Kun sisältöäsi jaetaan netissä, sivustosi saa luonnollisesti linkkejä, eikä niitä tarvitse alkaa erityisesti rakentamaan.
Mobiili
Keväällä 2015 Google muutti algoritmiaan suosimaan mobiilioptimoituja sivustoja. Tämä päivitys tunnetaan myös nimellä ”Mobilegeddon”. Päivitys palkitsee mobiililaitteilla hyvin toimivat sivut ja rankaisee sivuja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä eli responsiivisia.
Tämän muutoksen myötä mobiiliystävällisyydestä tuli yksi parametreistä, joilla sivustot laitetaan järjestykseen hakutulossivulle.
Mobiilioptimoitu sivusto parantaa myös olennaisesti käyttäjäkokemusta, koska verkkovierailijan ei tarvitse zoomailla edes takaisin pystyäkseen lukemaan sivujen sisältöä.
Jos sinulla ei vielä ole mobiililaitteelle sopivia sivuja, voit tutustua kotisivujen hintalaskuriimme, jolla saat arvion tulevasta projektista. Kaikki tekemämme kotisivut ovat aina responsiivia ja hakukoneystävällisiä!
Interaktiivinen sisältö
Aiemmin artikkelissa oli jo puhetta sisällöstä, mutta otetaan siitä vielä omaksi osakseen interaktiivinen sisältö, joka tulee olemaan tärkeää tänä vuonna.
Mitä on interaktiivinen sisältö?
- Testejä
- Kyselyitä
- Laskimia
- Mielipidemittauksia
- Interaktiivisia infograafeja
- Arvontoja
- Gallerioita
- Interaktiivisia videoita
- Arvioita
- Interaktiivisia e-kirjoja
Interaktiivinen sisältö on siis kaikkea sellaista sisältöä, jonka kanssa verkkovierailija voi olla vuorovaikutuksessa.
Hakukoneoptimointi vuonna 2016 infograafi

Infograafia saa käyttää haluamallaan tavalla, kunhan muistaa linkittää tälle sivulle sen yhteydessä.
Yhteenveto
Hakukoneoptimointi vuonna 2016 on:
- Parempaa sisältöä
- Laadukkaampia linkkejä
- Ystävällisempää käyttäjäkokemusta
- Mobiiliystävällisyyttä
- Interaktiivisuutta
Ota yhteyttä ja hakukoneoptimoidaan kotisivusi!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.