Google Analytics perusteet – Yleisimmin kysytyt kysymykset
Asiakkaamme sekä tämän blogin lukijat ovat kyselleet meiltä Google Analytics -aloitusopasta, Google Analytics -ohjetta tai ylipäätään opastusta Google Analyticsin alkeisiin. Tässä artikkelissa käymme läpi Google Analyticsin perusteet ja yleisimmin kysytyt kysymykset sekä niihin ohjeet.
Google Analytics hyödyt
Google Analytics on Googlen tarjoama ilmainen ohjelma kävijäseurantaan, joka pyörii sivuston taustalla keräten tietoa kävijöistä.
Jotta voisit seurata kotisivujesi tai verkkokauppasi kävijämääriä, sivustollesi tulee asentaa Google Analytics -seurantakoodi.
Google Analyticsin avulla saat tietoa sivustosi kävijöistä ja esimerkiksi siitä, mitä kautta kävijät tulevat sivustollesi tai mistä maasta tai kaupungista kävijät ovat.
Google Analyticsiin kirjautuminen tapahtuu osoitteesta: https://analytics.google.com/
Lue ohje: Näin lisäät Google Analytics -seurantakoodin WordPress-kotisivuillesi
Lue ohje: Näin lisäät uuden käyttäjän Google Analytics -tiliisi
Google Analytics yleisimmin kysytyt kysymykset
Yleisimmin kysytyt kysymykset Google Analyticsistä meidän asiakkailtamme kuuluu näin:
- Mistä näkee kävijämäärät?
- Mistä näkee suosituimmat blogiartikkelit tai sivut?
- Kuinka kauan sivustolla on vietetty keskimäärin aikaa?
- Mihin sivustollamme klikataan?
- Mitä kautta ihmiset tulevat sivustolle?
- Miten kävijämääristä saa suodatettua botit pois?
- Miten raportteihin saa vain suomalaiset kävijät?
Seuraavaksi lähdemme vastailemaan näihin kysymyksiin.
Lue myös: Google Analytics WordPress-lisäosa
Mistä Google Analyticsistä näkee sivuston kävijämäärät?
Kävijämäärät näet helposti Yleisö -> Yleiskatsaus-sivulta.
Oikeasta yläkulmasta voit valita haluamasi ajankohdan, miltä ajalta haluat tiedot nähdä.
Istunnot-luku tarkoittaa kaikkia käyntejä sivustollasi valitsemasi ajankohdan aikana.
Käyttäjät tarkoittaa sitä ihmismäärää, joka sivustollasi on käynyt. Käyttäjät-luku on pienempi kuin Istunnot, koska sama ihminen on käynyt sivustollasi useammin kuin kerran.
Mistä Google Analyticsistä näkee sivuston suosituimmat blogiartikkelit tai sivut?
Näet suosituimmat sivut valitsemalla vasemmasta valikosta Käyttäytyminen ja sen jälkeen Sivuston sisältö.
Oletuksena sivut on järjestetty tähän sivun katselumäärien mukaan, mutta voit halutessasi järjestää sivut esimerkiksi keskimäärin sivulla vietetyn ajan mukaan.
Kuinka kauan sivustolla on vietetty keskimäärin aikaa?
Jos haluat nähdä kaikkien sivukävijöiden keskimääräisen sivustollasi viettämän ajan, klikkaa vasemmasta valikosta Yleisöt ja sen alta Yleiskatsaus.
Näet sivustolla keskimäärin vietetyn ajan ”Istunnon keskimääräinen kesto” -kohdasta.
Mihin sivustollamme klikataan?
Valitse vasemmasta valikosta Käyttäytyminen ja sen alta Kävijän kulku.
Oletuksena tässä näkyy vasemmanpuoleisessa sarakkeessa laskeutumissivu eli se sivu, jolle kävijä on ensimmäisenä sivustollasi tullut.
Seuraavissa sarakkeissa näkyy, miten kävijä on sivustollasi liikkunut.
Mitä kautta ihmiset tulevat sivustolle?
Kun haluat nähdä mitä kautta kävijät tulevat sivustollesi, klikkaa vasemmasta valikosta Hankinta ja sen alta Yleiskatsaus.
Organic search eli orgaaninen liikenne tarkoittaa kävijöitä, jotka tulivat verkkosivustollesi hakukoneiden kautta. Esimerkkinä orgaanisesta liikenteestä toimii se, että joku hakee Googlesta hakusanoilla ”Google Analytics perusteet” ja klikkaa hakutulosta, joka tuo hänet tälle sivulle.
Direct tarkoittaa suoria kävijöitä eli heitä, jotka ovat kirjoittaneet osoiteriville kotisivujesi osoitteen ja tulleet sitä kautta suoraan sivuillesi. Tällaisia kävijöitä on nykyään kuitenkin entistä vähemmän, koska useimmat kävijät tulevat sivustolle hakukoneiden kautta.
Social-kohta tarkoittaa niitä kävijöitä, jotka ovat tulleet sivuillesi sosiaalisen median kautta. Väylänä voi toimia esimerkiksi linkki, jonka olet itse lisännyt tai vastaavasti jonkun muun lisäämä linkki sivuillesi sosiaalisessa mediassa.
Referral-kohta tarkoittaa viittausliikennettä eli siihen ryhmään kuuluvat kaikki kävijät, jotka ovat tulleet sivuillesi netistä löytynyttä linkkiä klikkaamalla. Viittausliikennettä on esimerkiksi se, kun joku on suositellut blogissaan verkkokauppasi tuotetta ja joku toinen klikkaa tätä linkkiä.
Paid Search tarkoittaa hakusanamainonnan eli Google Ads -palvelun kautta tulleita kävijöitä.
Vaikka seurantaohjelma näyttäisi, että sivuillasi käy kuukausittain x määrä vierailijoita, heistä iso osa voi olla botteja. Botit eivät ole oikeita verkkovierailijoita, joten niistä ei ole mitään hyötyä sinulle – poislukien esimerkiksi Googlen hakukonerobotti, joka indeksoi sivusi näytettäväksi hakutuloksissa.
Miten kävijämääristä saa suodatettua botit pois?
Tästä aiheesta olemme kirjoittaneet oman artikkelin, jonka voit lukea seuraavasta linkistä: https://www.hakukonemestarit.fi/blogi/nain-saat-botit-pois-kavijatilastoista/
Lue lisää: Evästeetön kävijäseuranta WordPress-sivustolle
Miten raportteihin saa vain suomalaiset kävijät?
Tätä varten tulee Google Analyticsissä luoda uusi segmentti.
Sen voit luoda valitsemalla ensiksi vasemmasta valikosta Yleisö ja sitten Yleiskatsaus sen alta.
Klikkaa sitten kuvassa näkyvää ”Lisää segmentti” -painiketta.
Klikkaa sitten punaista ”UUSI SEGMENTTI” -painiketta.
Valitse sitten Kieli-kohdasta ensiksi ”sisältää arvon” ja sen jälkeen sen viereisestä alasvetovalikosta fi.
Anna myös segmentille nimi sille varattuuun kenttään ja klikkaa lopuksi ”Tallenna” -painiketta.
Tässä kuvassa näkyy nyt vain suomalaiset kävijät sivustolla valittuna ajankohtana.
Lue myös: Näin poistat oman IP-osoitteen Analyticsistä
Yhteenveto
Google Analyticsin käyttö on ainakin perusasioissa helppoa. Googlen oman Google Analytics aloitusoppaan löydät tätä linkkiä klikkaamalla.
Lisää tämä Google Analytics -opas aloittelijalle kirjanmerkkeihisi, niin voit tarvittaessa tulla tälle sivulle uudestaan tutkimaan ohjeita, kun niitä tarvitset.
Jos sivustollasi ei vielä ole Google Analytics -kävijäseurantaa asennettuna, ota meihin yhteyttä.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.