• Tilaa uutiskirje
    Saat oppaan, jonka avulla lisäät sivujesi kävijöiden määrää.
  • Ostoskori
044 239 6296
asiakaspalvelu@hakukonemestarit.fi

Single Blog Title

This is a single blog caption

Miten parantaa Facebook-julkaisujen näkyvyyttä?

Olet varmaankin huomannut, että vaikka sinulla olisi tuhansia tykkääjiä Facebookissa, se ei tarkoita sitä, että jokainen heistä näkisi julkaisusi. Vuonna 2014 Facebook-päivitysten orgaaninen kattavuus oli noin 6% Facebook-sivun tykkääjistä. Uusimpien tutkimusten mukaan luku on suurimmilla Facebook-sivuilla vain noin 2%!

Minkä takia sitten orgaaninen kattavuus pienenee jatkuvasti Facebookissa?

Facebookissa on yli 50 miljoonaa yrityssivua ja jopa 75% niistä mainostaa julkaisujaan. Tästä johtuen orgaaniset julkaisusi jäävät mainostettujen julkaisujen jalkoihin.

Toinen syy on Facebookin algoritmi, joka pyrkii näyttämään käyttäjille sellaisia päivityksiä, joista he saattaisivat pitää eli klikata. Jos Facebook-sivusi tykkääjä ei ole ollut kanssakäymisissä julkaisujesi kanssa, Facebook olettaa, etteivät julkaisusi kiinnosta käyttäjää.

facebook-algoritmi-lyhyesti

TechCrunch tutki asiaa, ja tiivisti Facebookin algoritmin yhden kuvan avulla.

Miten voimme parantaa Facebook-julkaisujen orgaanista kattavuutta? Siihen syvennymme seuraavaksi.

Selvitä paras aika julkaisuillesi

Monesta paikasta voi lukea, että paras aika julkaista Facebookissa on klo 13 ja klo 15 välillä. Moni muukin on varmasti lukenut saman asian, ja tästä syystä se ei oikeasti enää olekaan paras aika julkaisuillesi, koska joudut kilpailemaan niin montaa julkaisua vastaan.

Jos olet jo julkaissut useita päivityksiä Facebookissa, suosittelen sinua tarkastelemaan Facebook Insights -tilastojasi. Löydät nämä tilastot Facebook-sivujesi ”Kävijätiedot”-kohdasta.

Julkaise sisältöä, jota seuraajasi haluavat!

Tutki, ovatko seuraajasi olleet eniten interaktiivisia videon, kuvien, linkkien vai pelkän tekstin kanssa. Älä silti käytä vain yhtä sisältötyyppiä.

Julkaise tarpeeksi usein

Yleisesti suositellaan, että Facebookissa kannattaisi julkaista 2-3 kertaa päivässä. Ei tämäkään mikään kiveen hakattu numero ole, joten voit ihan hyvin testata mikä toimii sinun seuraajillesi.

Ole sosiaalinen

Kysy seuraajiltasi kysymyksiä, vastaa heidän kysymyksiinsä ja ole ylipäänsä sosiaalinen. Muista, että kyseessä on sosiaalinen media!

Luo arvokasta sisältöä

”Publish great content — content that teaches people something, entertains them, makes them think or, in some other way, adds value to their lives.” – Brian Boland

Miksi kukaan seuraisi sinua, jos et julkaise sisältöä, joka on arvokasta?

Luo sisältöä, joka opettaa ihmisille jotain, viihdyttää heitä, laittaa heidät ajattelemaan tai muuten tuo lisäarvoa heidän elämälleen, Brian Bolandin sanoja mukaillen.

Kun luot arvokasta sisältöä seuraajillesi, he klikkaavat, kommentoivat sekä jakavat sitä. Kaikki nämä toiminnot ovat indikaattoreita Facebookille siitä, että julkaisemasi sisältö on arvokasta. Ja koska sisältösi on arvokasta, pitää sitä näyttää myös muille Facebookin käyttäjille, jolloin julkaisujesi kattavuus paranee!

Unohda arvonnat

Useat Facebook-sivut järjestävät arvontoja, joilla he saavat tykkääjiä Facebookissa. Ongelmaksi muodostuu vain se, että arvontoihin osallistuu (todella) paljon sellaisia ihmisiä, joilla ei oikeasti ole minkäänlaista kiinnostusta yritystäsi ja sen tarjoamia palveluita kohtaan.

Kun sitten arvonnan jälkeen julkaiset materiaalia, ja koska vain pieni osa seuraajistasi on kiinnostunut siitä, orgaaninen kattavuutesi supistuu.

Mieti siis tarkkaan, että millaisen arvonnan järjestät vai järjestätkö arvontaa ollenkaan.

Kohdista julkaisusi!

Facebook-mainonnassa on mahdollisuus kohdistaa julkaisu tarkasti. Tiesitkö, että voit kohdistaa myös orgaaniset julkaisusi? Jos sinulla on Facebookissa paljon tykkääjiä, voit kohdistaa tiettyjä julkaisuja näkymään vain tietynlaisille ihmisille.

Otetaan esimerkiksi kuntosali, jolla on paljon sekä nuoria kävijöitä että myös senioreita. Kuntosalilla on Facebookissa paljon tykkääjiä ja he haluavat kohdistaa kuntosalikorttien tarjoukset mahdollisimman tarkasti. Ensimmäinen tarjous on nuorille ja toinen senioreille. Ei ole mitään järkeä näyttää ensimmäistä tarjousta senioreille, koska he eivät kuitenkaan ole kanssakäymisissä julkaisun kanssa. Yhtä lailla ei ole mitään järkeä näyttää seniorikorttien tarjousta nuorille ihmisille.

Saat Facebookin kohdentamistyökalun käyttöösi helposti muutamalla klikkauksella.

facebook-julkaisujen-kohdentaminen1

Ensiksi sinun täytyy kirjautua Facebookiin ja mennä Facebook-sivujesi asetuksiin. Klikkaa Yleiset-välilehdeltä ”Uutisten yleisö ja julkaisujen näkyvyys”-kohtaan rasti ruutuun ja tallenna asetukset.

facebook-julkaisujen-kohdentaminen2

Nyt, kun kirjoitat julkaisua, voit klikata kuvassa näkyvää painiketta ja rajata julkaisun yleisöä.

facebook-julkaisujen-kohdentaminen3

Voit kohdentaa päivityksesi esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, iän tai sukupuolen mukaan.

Perusta ryhmä

Luo oma ryhmä kaikkein innokkaimmille seuraajillesi ja muille aiheesta kiinnostuneille. Älä promoa pelkästään omia tuotteita/palveluita, vaan pyri aloittamaan keskusteluja ryhmän jäsenten kanssa.

Tee ryhmälle selvät säännöt, esimerkiksi mainostamista ei sallita. Moderoi keskustelua, ja poista ryhmästä häiriköt.

Ristiinjulkaiseminen

Etsi yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voitte jakaa toistenne sisältöä. Jotta tämä taktiikka toimisi, myös sinun Facebook-sivuilla tulee olla paljon tykkääjiä.

Käytä hashtageja

Ai Facebookissa? Kyllä, myös Facebookissa kannattaa käyttää hashtageja.

Älä kuitenkaan liioittele, vaan käytä yhtä tai kahta hashtagia per viesti. Eikä joka viestissä ole pakko käyttää hashtageja ollenkaan.

Jos et näillä ohjeilla saa Facebook-päivitystesi orgaanista kattavuutta parannettua tarpeeksi, voit mainostaa osaa päivityksiä Facebook-mainonnan avulla. Tai voit kokeilla toista sosiaalisen median kanavaa, esimerkiksi Twitteriä, jossa on parempi orgaaninen kattavuus kuin Facebookissa.

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Puhelinnumero

Viesti

Facebooktwitter